W minionym tygodniu odbywała się w Sejmie debata nad budżetem państwa na bieżący rok. Zgłoszono ponad 200 poprawek, stąd też obrady odbywały się po nocach. Posłowie PO z okręgu pilskiego zaproponowali w dwóch poprawkach przekazanie łącznie 200 mln zł na inwestycje kolejowe.
Dokładniej chodziło o linie kolejową nr 18 na odcinku Bydgoszcz – Nakło – Piła oraz linie nr 203 Piła – Krzyż.
O przyjęcie poprawek prosiła posłanka Maria Małgorzata Janyska, której wystąpienie przerywano okrzykami ,,osiem lat”. Zapewne osoby interesujące się samorządem pilskim będą wiedziały o co chodzi, nie zmienia to jednak faktu, iż takie zachowanie Sejmu nie sprzyjało poważnej debacie.
– Wniosek mniejszości dotyczy remontu linii kolejowej w Polsce lokalnej – tłumaczyła posłanka – Dotyczy subregionu pilskiego, w którym są prawie same małe miejscowości. Zależy wam na obywatelach polski powiatowej, aby mieli dostęp do usług edukacyjnych, zdrowotnych i rynku pracy.
Za przyjęciem poprawki głosowało 198 posłów (PO:Teresa Piotrowska, Zbigniew Pawłowicz, Paweł Olszewski, Krzysztof Brejza; Kukiz15: Paweł Skutecki; Nowoczesna: Michał Stasiński), przeciw było 236 posłów (PiS: Ewa Kozanecka, Tomasz Latos, Piotr Król, Łukasz Schreiber, Bartosz Kownacki). Eugeniusz Kłopotek wstrzymał się od głosu. Jedynym posłem PiS, który się wyłamał, był Maks Kraczkowski z okręgu pilskiego.
Posłowie od Kukiza zabiegają
Przed dwoma tygodniami wspólną interpelacje w sprawie linii kolejowych nr 18 i 203 złożyli posłowie: Paweł Skutecki, Paweł Szramka (z Brodnicy) i Błażej Parda (okręg pilski). W przypadku linii nr 203 zabiegają oni o elektryfikację, co pozwolić ma na uruchomienie bezpośrednich pociągów z Bydgoszczy do Szczecina.
Realizacja tych inwestycji będzie miała duże znaczenie dla miasta Szczecina i całego województwa zachodniopomorskiego, ale również dla północnej Wielkopolski oraz województwa kujawsko-pomorskiego. Umożliwiłoby to sprawniejszą komunikację Szczecina z centralną Polską oraz pozwoliłoby na realizację szybkich i ekonomicznych połączeń miast: Piły, Bydgoszczy i Torunia z Berlinem, co przełożyłoby się na wzrost potencjału inwestycyjnego tych terenów. Modernizacja linii kolejowej nr 18 przyczyniłaby się również do usprawnienia komunikacji w tzw. Bydgoskim Obszarze Funkcjonalnym – czytamy w uzasadnieniu interpelacji.