Najprawdopodobniej firma Irex Trans, która obsługuje kilkanaście miejskich linii zakończy pracę przewozową w Bydgoszczy 31 grudnia 2022 roku. Od 1 stycznia 2023 roku do końca 2031 roku te linie przejmie Mobilis. Mowa o liniach: 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85.
W środę 27 października Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej rozstrzygnął przetarg na obsługę tych linii w latach 2023-2031. Kluczowym kryterium w tym przetargu była najniższa cena. Mobilis z siedzibą w Warszawie zaoferował realizację przewozów za 7,33 zł za przejechany kilometr autobusu przegubowego oraz 6,25 zł, co w 2023 roku kosztować ma miasto ponad 26 mln zł. Zgodnie z zapisami specyfikacji te ceny będą z czasem wzrastały w oparciu chociażby o inflację czy wzrost minimalnych płac.
Drugi komunalny MZK zaoferował 8,97 zł za kilometr autobusu przegubowego, natomiast dotychczasowy przewoźnik Irex Trans 9,27 zł.
Teoretycznie Irex Trans może się od tego rozstrzygnięcia odwołać do Krajowej Izby Odwoławczej. Do czasu zamknięcia możliwości odwołań umowa z Mobilisem nie będzie mogła zostać podpisana.
Przewoźnik tylko wykonuje usługę
Mało który pasażer nawet wie, że na niektórych liniach jeżdżą autobusy prywatnej firmy. ZDMiKP chce w ten sposób szukać oszczędności, dzięki temu, że przewoźnicy oferują w przetargach niższe ceny od MZK. Operatorem biletów jest jednak ZDMiKP, do którego kasy wpływają wszystkie wpływy ze sprzedaży. Przewoźnikowi natomiast płaci jedynie za przejechane kilometry, ewentualnie odejmując od zapłaty kary umowne.