Dokładnie po 30 dniach Urząd Marszałkowski opublikował podsumowanie konsultacji społecznych nad Strategią Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego do 2020 roku. Z punktu widzenia inwestycji infrastrukturalnych w naszym powiecie można podsumować to – bez rewelacji.
Od kilku miesięcy trwa batalia o przywrócenie ruchu kolejowego na linię nr 356 z Bydgoszczy do Szubina, Kcynia, a później Gołańczy w województwie wielkopolskim. O ile odcinek Bydgoszcz – Szubin uwzględniono już we wstępnym projekcie strategii, to odcinek Szubin – Kcynia – Gołańcz już specjalnie urzędników w Toruniu nie interesował.
W czasie konsultacji społecznych mieszkańcy województwa oraz instytucje złożyli ponad tysiąc uwag, dość dużo z nich dotyczyło także odcinka Szubin – Kcynia – Gołańcz. Ciężko nam zliczyć ile było tych wniosków dokładnie, ale było dość sporo.
W odniesieniu zawsze mogliśmy jednak odczytać – Nie neguje się możliwości przywrócenia ruchu na odcinku Szubin-Kcynia, ale będzie to przedmiotem dalszych analiz i decyzji na etapie programu branżowego dotyczącego regionalnego transportu publicznego. Zwraca się natomiast uwagę, że modernizacja tej linii nie jest istotna dla połączeń Bydgoszczy z Poznaniem – bo komunikacja w tej relacji odbywać się będzie docelowo wyłącznie przez Inowrocław a nie przez Wągrowiec. Linia może więc mieć znaczenie tylko regionalne a nie międzyregionalne.
Co ciekawe w większości wniosków dotyczących linii nr 356 nikt nie argumentował, że przywrócenie ruchu kolejowego na te odcinki będzie konieczne do poprawy komunikacji z Poznaniem. Urzędnicy jednak z chęcią się do tego odnosili.
Samorząd gminy Nakło zaproponował natomiast przywrócenie ruchu kolejowego na odcinek Nakło – Kcynia – Gołańcz. To także zostało jednak zaopiniowane negatywnie.
Co ciekawe uwzględniono takie wnioski jak zwiększenie parametrów technicznych linii nr 207 na Malbork, czy rozszerzenie przebudowy linii kolejowej nr 27 z Toruń – Lipno, o dalszy odcinek w kierunku gminy Skępe. Pozytywnie zaopiniowano także propozycje przywrócenia ruchu kolegowego z Inowrocławia do Żnina.
O przyjęciu strategii ostatecznie zdecydują radni sejmiku, jednakże przyjęcie jej w takiej formie jak proponują urzędnicy z Torunia oznaczać będzie, że ewentualna rewitalizacja odcinka kolejowego Szubin – Kcynia – Gołańcz będzie w praktyce mało prawdopodobna przez najbliższe lata.
W strategii zapisano także budowę połączenia kolejowego Szubin – Żnin.
Szersza analiza konsultacji – Urząd Marszałkowski podsumował konsultacje społeczne