,,Przywrócenia ruchu kolejowego z Szubina do Kcyni nie neguje się”

Dokładnie po 30 dniach Urząd Marszałkowski opublikował podsumowanie konsultacji społecznych nad Strategią Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego do 2020 roku. Z punktu widzenia inwestycji infrastrukturalnych w naszym powiecie można podsumować to – bez rewelacji.

 

Od kilku miesięcy trwa batalia o przywrócenie ruchu kolejowego na linię nr 356 z Bydgoszczy do Szubina, Kcynia, a później Gołańczy w województwie wielkopolskim. O ile odcinek Bydgoszcz – Szubin uwzględniono już we wstępnym projekcie strategii, to odcinek Szubin – Kcynia – Gołańcz już specjalnie urzędników w Toruniu nie interesował.

 

W czasie konsultacji społecznych mieszkańcy województwa oraz instytucje złożyli ponad tysiąc uwag, dość dużo z nich dotyczyło także odcinka Szubin – Kcynia – Gołańcz. Ciężko nam zliczyć ile było tych wniosków dokładnie, ale było dość sporo.

 

W odniesieniu zawsze mogliśmy jednak odczytać –   Nie neguje  się możliwości przywrócenia ruchu na odcinku Szubin-Kcynia, ale będzie to  przedmiotem dalszych analiz i decyzji na  etapie programu branżowego dotyczącego  regionalnego transportu publicznego. Zwraca się natomiast uwagę, że modernizacja tej linii nie jest istotna dla połączeń Bydgoszczy z Poznaniem – bo komunikacja w tej relacji odbywać się będzie docelowo wyłącznie przez Inowrocław a nie przez Wągrowiec. Linia może więc mieć znaczenie tylko regionalne a nie międzyregionalne.

 

Co ciekawe w większości wniosków dotyczących linii nr 356 nikt nie argumentował, że przywrócenie ruchu kolejowego na te odcinki będzie konieczne do poprawy komunikacji z Poznaniem. Urzędnicy jednak z chęcią się do tego odnosili.

 

Samorząd gminy Nakło zaproponował natomiast przywrócenie ruchu kolejowego na odcinek Nakło – Kcynia – Gołańcz. To także zostało jednak zaopiniowane negatywnie.

 

Co ciekawe uwzględniono takie wnioski jak zwiększenie parametrów technicznych linii nr 207 na Malbork, czy rozszerzenie przebudowy linii kolejowej nr 27 z Toruń – Lipno, o dalszy odcinek w kierunku gminy Skępe. Pozytywnie zaopiniowano także propozycje przywrócenia ruchu kolegowego z Inowrocławia do Żnina. 

 

O przyjęciu strategii ostatecznie zdecydują radni sejmiku, jednakże przyjęcie jej w takiej formie jak proponują urzędnicy z Torunia oznaczać będzie, że ewentualna rewitalizacja odcinka kolejowego Szubin – Kcynia – Gołańcz będzie w praktyce mało prawdopodobna przez najbliższe lata.

 

W strategii zapisano także budowę połączenia kolejowego Szubin – Żnin.  

 

Szersza analiza konsultacji – Urząd Marszałkowski podsumował konsultacje społeczne