Samorządowcy chcą przywrócić magistrali węglowej dawny blask

Fot: Agnieszka Mikołajczyk / UM Zduńska Wola

W poniedziałek w Gdyni zainaugurowano uroczyście powstanie ,,Konsorcjum Samorządów dla Rewitalizacji Magistrali Węglowej Śląsk – Porty”, głównym celem samorządowców, którzy podpisali to porozumienie, jest przywrócenie ruchu pasażerskiego na całym odcinku linii kolejowej nr 131.

 

Inicjatorem zawarcia porozumienia jest prezydent Zduńskiej Woli (województwo łódzkie) Piotr NiedźwieckiPrzyjechaliśmy z serca Polski, blisko 400 km, bo bardzo zależy nam na patriotyzmie gospodarczym, który promieniuje z miasta Gdynia. Byłem orędownikiem tej koncepcji, Zduńska Wola będąca w centrum Polski ma potencjał rozwojowy, funkcjonujący kiedyś węzeł kolejowy w Karsznicach może przy udziale środków z Unii Europejskiej wykorzystać potencjał trasy s8. Mamy wspólny interes z Gdynią, cieszy mnie współpraca i odpowiedzialne myślenie o rozwoju gospodarczym magistrali Śląsk – Porty – mówił wczoraj w Gdyni.

 

Inicjatywę poparł między innymi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, który liczy, że przywrócenie pełnej funkcjonalności magistrali węglowej przyczyni się do rozwoju portów w rządzonym przez niego mieście.  Wsparcie dla inicjatywy zadeklarować miał także przedstawiciel województwa łódzkiego.

 

Inicjatywę wsparło łącznie 29 samorządów, wśród nich nie znalazły się jednak miasta najbardziej zainteresowane rozwojem magistrali w naszym województwie – Bydgoszcz i Inowrocław.

 

Obecnie ruch pasażerski na linii nr 131 odbywa się na odcinku Gdynia – Bydgoszcz – Inowrocław, na nim poczynione zostały w ostatnim czasie także inwestycje zwiększające przepustowość linii.  Odcinek Inowrocław – Nowe Herby jest zamknięty. Docelowo samorządowcy chcą, aby magistrala węglowa połączyła pasażersko Gdynie ze Zduńską Wolą, Częstochową  i Katowicami.

 

Magistrala Węglowa w Bydgoszczy na wysokości osiedla Wilczak

 

W dalszej perspektywie, jak wynika z planów Unii Europejskiej, magistrala węglowa ma być ważnym odcinkiem w europejskim korytarzu transportowym nr 5, który port w Gdyni połączy ze stolicą Austrii Wiedniem i chorwackim miastem nad morzem Adriatyckim – Triestem. 

 

Magistrala Węglowa jest obecnie najkrótszą trasą w Polsce łączącą Wybrzeże ze Śląskiem. Stąd też podróż na południe linią nr 131 może być w przyszłości znacznie krótsza niż przy obecnej trasie przez Toruń, Włocławek i Kutno. 

 

Budowa magistrali węglowej była jedną z największych inwestycji okresu II Rzeczypospolitej. Wojna celna z Niemcami wymusiła na Polsce  eksport głównie w oparciu o drogę morską, stąd też konieczne było skomunikowanie silnie uprzemysłowionego Śląska z dynamicznie powstającym portem w Gdyni. 

 

W ciągu linii nr 131 znajduje się także dworzec w Inowrocławiu