W poniedziałek w Gdyni zainaugurowano uroczyście powstanie ,,Konsorcjum Samorządów dla Rewitalizacji Magistrali Węglowej Śląsk – Porty”, głównym celem samorządowców, którzy podpisali to porozumienie, jest przywrócenie ruchu pasażerskiego na całym odcinku linii kolejowej nr 131.
Inicjatorem zawarcia porozumienia jest prezydent Zduńskiej Woli (województwo łódzkie) Piotr Niedźwiecki – Przyjechaliśmy z serca Polski, blisko 400 km, bo bardzo zależy nam na patriotyzmie gospodarczym, który promieniuje z miasta Gdynia. Byłem orędownikiem tej koncepcji, Zduńska Wola będąca w centrum Polski ma potencjał rozwojowy, funkcjonujący kiedyś węzeł kolejowy w Karsznicach może przy udziale środków z Unii Europejskiej wykorzystać potencjał trasy s8. Mamy wspólny interes z Gdynią, cieszy mnie współpraca i odpowiedzialne myślenie o rozwoju gospodarczym magistrali Śląsk – Porty – mówił wczoraj w Gdyni.
Inicjatywę poparł między innymi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, który liczy, że przywrócenie pełnej funkcjonalności magistrali węglowej przyczyni się do rozwoju portów w rządzonym przez niego mieście. Wsparcie dla inicjatywy zadeklarować miał także przedstawiciel województwa łódzkiego.
Inicjatywę wsparło łącznie 29 samorządów, wśród nich nie znalazły się jednak miasta najbardziej zainteresowane rozwojem magistrali w naszym województwie – Bydgoszcz i Inowrocław.
Obecnie ruch pasażerski na linii nr 131 odbywa się na odcinku Gdynia – Bydgoszcz – Inowrocław, na nim poczynione zostały w ostatnim czasie także inwestycje zwiększające przepustowość linii. Odcinek Inowrocław – Nowe Herby jest zamknięty. Docelowo samorządowcy chcą, aby magistrala węglowa połączyła pasażersko Gdynie ze Zduńską Wolą, Częstochową i Katowicami.
Magistrala Węglowa w Bydgoszczy na wysokości osiedla Wilczak
W dalszej perspektywie, jak wynika z planów Unii Europejskiej, magistrala węglowa ma być ważnym odcinkiem w europejskim korytarzu transportowym nr 5, który port w Gdyni połączy ze stolicą Austrii Wiedniem i chorwackim miastem nad morzem Adriatyckim – Triestem.
Magistrala Węglowa jest obecnie najkrótszą trasą w Polsce łączącą Wybrzeże ze Śląskiem. Stąd też podróż na południe linią nr 131 może być w przyszłości znacznie krótsza niż przy obecnej trasie przez Toruń, Włocławek i Kutno.
Budowa magistrali węglowej była jedną z największych inwestycji okresu II Rzeczypospolitej. Wojna celna z Niemcami wymusiła na Polsce eksport głównie w oparciu o drogę morską, stąd też konieczne było skomunikowanie silnie uprzemysłowionego Śląska z dynamicznie powstającym portem w Gdyni.
W ciągu linii nr 131 znajduje się także dworzec w Inowrocławiu