Komisja Europejska zatwierdziła kształt Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa kujawsko-pomorskiego. Było to siódme podejście, gdyż poprzednie aplikacje były odrzucane przez Brukselę. Jednym z powodów złych ocen naszego RPO był zbyt mały udział inwestycji kolejowych, a to się po części poprawiło.
Do województwa kujawsko-pomorskiego w ramach RPO do 2020 roku trafić może niecałe 2 mld euro. Na dzień dzisiejszy ciężko mówić o konkretnych inwestycjach drogowych i kolejowych, bo te zostaną dopiero zawarte w planie spójności drogowej i kolejowej, który ma opracować Zarząd Województwa.
Są już jednak wskazane pewne priorytety. Najważniejszym regionalnym priorytetem jest poprawienie dostępu do autostrady A1. Z tego też powodu ma powstać tzw. ósemka, czyli wspólna obwodnica Bydgoszczy i Torunia, oparta o drogi krajowe nr 10 i 80. W RPO za priorytet władze województwa skazują także rozbudowę drogi krajowej nr 15 do wyższego standardu (Toruń – Inowrocław – do autostrady A2 w województwie wielkopolskim). Identyczny parametr ma mieć też droga krajowa nr 25 pomiędzy Bydgoszcz i Inowrocławiem. Istnieje szansa, że powstaną przy tej okazji obwodnice Nowej Wsi Wielkiej i Złotnik Kujawskich.
W RPO wskazane są też kluczowe w opinii Zarządu Województwa drogi wojewódzkie, które w pierwszej kolejności miałyby być modernizowane. Są to m.in.: nr 240 Świecie – Tuchola –Chojnice; 241 Tuchola – Sępólno Krajeńskie – Więcbork – Wągrowiec; 254 Brzoza – Łabiszyn – Wylatowo; 255 Pakość – Strzelno.
W kwestiach kolejowych za priorytet stawia poprawę dostępności komunikacyjnej Grudziądza, głównie poprzez remont linii kolejowej nr 208 na odcinku Laskowice Pomorskie – Grudziądz – Jabłonowo Pomorskie. Na takim rozwiązaniu zyskała by położona niedaleko Jabłonowa Pomorskiego Brodnica. Kolejny priorytet to modernizacja linii kolejowej oraz infrastruktury dworcowej wzdłuż linii nr 207 z Torunia Wschodniego do Chełmży. Co ciekawe w planach znajduje się też inwestycja w linie nr 209 pomiędzy Chełmżą i Bydgoszczą, czyli odcinek, który we wstępnej wersji planu transportowego, miał być rozważany do zamknięcia po 2020 roku. Pojawia się też zapis o możliwej rewitalizacji linii kolejowej nr 356 z Bydgoszczy do Szubina i Kcyni.