Kilka organizacji społecznych i politycznych z naszego regionu opracowało wspólny ,,Plan Rozwoju Transportu Zbiorowego” dla naszego województwa. Czym różni się on od dokumentów Urzędu Marszałkowskiego? Przede wszystkim tym, że zakłada on rozwój siatki połączeń kolejowych w zachodniej części województwa.
– Celem powstania tego opracowania było wyrażenie opinii i pokazanie oczekiwań społeczności w trwającej debacie nad przyszłością transportu zbiorowego – wyjaśnia nam Monika Brodziak z Lepszej Bydgoszcz, jedna ze współautorek opracowania.
Plan przedstawia założenia Unii Europejskiej zawarte w tzw. ,,Białej Księdze”, które były pomijane dotychczas przez urzędników w Toruniu. Polska jako członek UE powinna się do nich stosować, gdyż w przeciwnym przypadku możemy płacić kary. Przybliżeniem tego dokumentu Komisji Europejskiej zajęła się Sara Tomaszewicz z Federacji Młodych Socjaldemokratów.
To opracowanie zwraca uwagę także na to, że władze wojewódzkie nie zauważają występujących ponad granicami województw powiązaniami funkcjonalnymi.
Mieszkańcy zachodnich powiatów kujawsko-pomorskiego skorzystać mogliby z kolei z szybkich połączeń z województwem wielkopolskim, gdzie poziom bezrobocia jest znacznie niższy, w celu znalezienia zatrudnienia (na ścianie zachodniej kujawsko-pomorskiego bezrobocie przekracza 20%). Dobrym przykładem może być tutaj budowana we Wrześni fabryka samochodów, gdzie będzie budowana duża fabryka samochodów, w której planuje się zatrudnić około 3 tys. osób. Skomunikowanie tego miasta z powiatem nakielskim dałoby szansę jego mieszkańców na znalezienie w niej zatrudnienia – czytamy w planie.
Autorzy planu postulują o przywrócenie ruchu pasażerskiego na linie:
-Bydgoszcz – Szubin – Kcynia – Gołańcz
– Inowrocław – Pakość – Żnin
-Gniezno – Kcynia – Nakło- Więcbork
-Koronowo- Pruszcz Bagienica – Tuchola
oraz o budowę nowych połączeń:
-Bydgoszcz – Koronowo
– Szubin – Żnin
-Solec Kujawski – Port Lotniczy Bydgoszcz – Trzciniec.
Całe opracowanie do pobrania poniżej.