1 czerwca 1929 roku samolot produkcji niemieckiej Junkers F13 z dziennikarzami na pokładzie wykonał pierwszy lot z Bydgoszczy do Poznania na regularnej linii. W kolejnych miesiącach Bydgoszczy uzyskała połączenia z największymi polskimi miastami.
O początkach bydgoskiego lotnictwa
Jeszcze przed wybuchem I wojny światowej, gdy eksperymentalnie próbowano wykorzystywać samoloty do celów wojskowych, niemieckie dowództwo zaczęło rozważać usadowienie w Bydgoszczy bazy lotniczej. W 1916 roku rozpoczęto budowę pierwszego lotniska wojskowego na terenie Biedaszkowo (dzisiejsze okolice Błonia obok Zakładów Lotniczych nr 2). W 1917 roku Niemcy ulokowali w Bydgoszczy ponad 14 samolotów wojskowych.
Po powrocie Bydgoszczy do granic Polski powstała polska baza myśliwska oraz akademia szkoląca kadry lotnicze. Bydgoską szkołę ukończyło kilku znakomitych polskich pilotów m.in. Stanisław Skarżyński, który w 1933 roku odbył lot przez Atlantyk, w czasie walk o wyspy brytyjskie w okresie II wojny światowej został komendantem Polskiej Szkoły Pilotów w Newton.
1 czerwca 1929 roku
Tego dnia postanowiono zainaugurować regularne loty Polskiego Towarzystwa Linii Lotniczych ,,Lot” na trasie Poznań – Bydgoszcz – Gdańsk. Około godziny 9:30 na płycie lotniska wojskowego wylądował produkowany przez Niemców samolot Junkers F13, który mógł zabrać na pokład 4 pasażerów. Po oficjalnej części uroczystości maszyna wyruszyła w lot do Poznania. Na pokładzie tego samolotu leciał redaktor Stanisław Pałaczewski z Gazety Bydgoskiej. Towarzyszył mu m.in. dyrektor Rzepecki z Izby Przemysłowo Handlowej.
Łąki nadnoteckie wyglądają jak wielka zielona płaszczyzna, poprzecinana licznymi kanałami i strumykami, a pomiędzy nimi jak wstęga lub połyskliwy wąż wśród zieleni Noteć. Lasy, pola, łąki, jeziora, w których pomiędzy Szubinem, a Wągrowcem jest cały szereg stawów i dróg – relacjonował lot redaktor Palaczewski.
Relacja prasowa z pierwszego lotu (Gazeta Bydgoska 4 czerwca 1929) Cały artykuł w załączniku.
Wówczas lot do Poznania z Bydgoszczy trwał godzinę. Pasażerów na lotnisko zawoził specjalny autobus z hotelu Pod Orłem
Niedługo później uruchomiono linie Wilno – Gdańsk – Warszawa – Katowice. Bydgoszcz była lotniczo skomunikowana także z Krakowem i Lwowem.
Loty regularne zawieszono we wrześniu 1933 roku. Z tego powodu do skutku nie doszedł także plan budowy cywilnego dworca lotniczego. W okresie II Rzeczypospolitej bydgoskie lotnisko obsłużyło 3300 samoloty, którymi podróżowało 5495 pasażerów.
Po II wojnie światowej w Bydgoszczy rozwijało się lotnictwo wojskowe. W latach 1945 – 1948 latały nieregularnie samoloty LOT do Warszawy i Koszalina. Od roku 1948 przez dekadę z Bydgoszczy startowały regularnie samoloty do Warszawy i Gdańska. Od 1969 roku w Bydgoszczy działało cywilne lotnisko LOT, które skupiało się głównie na obsłudze połączenia z Warszawą.
Od 2005 roku bydgoskie lotnisko nosi status Międzynarodowego Portu Lotniczego.