Do końca kwietnia zakończyć ma się etap testowy Inteligentnych Systemów Transportowych, ale jak ocenia bydgoski magistrat – część jego elementów już działa od pewnego czasu i usprawnia ruch na bydgoskich ulicach – m.in. zielona fala.
Tym terminem określana jest synchronizacja sygnalizacji świetlnych, w taki sposób, aby kierowca mógł przejechać kilka skrzyżowań w ciągu, bez potrzeby zatrzymywania się na czerwonym świetle. Zielona fala ma funkcjonować już na ciągach ulic: Wyszyńskiego, Wojska Polskiego – Solskiego, Fordońska – Jagiellońska, Focha, Kamiennej, Ogińskiego, Szubińskiej, Toruńskiej i Krasickiego.
Wykonany w szczycie pomiar przejazdu 3,5 km odcinka ze skrzyżowania ulic Wojska Polskiego i Ujejskiego do skrzyżowania ulic Wyszyńskiego zajmuje około 14 minut. Priorytetowo traktowane są tramwaje jako transport zbiorowy.
Ponadto w ramach ITS funkcjonuje już 40 nowych kamer na skrzyżowaniach, które mają ułatwić zarządzanie ruchem oraz ponad 220 tablic informacji przystankowej o godzinach przyjazdów autobusów i tramwajów. Na ulicach zamontowano także tablice VMS, które informują kierowców o natężeniu ruchu i pomagają podjąć decyzję o ewentualnym wyborze alternatywnej trasy przejazdu.
Komunikacja już zyskała
Ratusz prezentuje pierwsze informacje o zyskach jakie przyniosła instalacja ITS dla transportu tramwajowego. Przejazd na trasie Wyścigowa – Garbary trwa ponad 1,5 minuty krócej. Podobny zysk odnotowano pomiędzy rondem Jagiellonów, a skrzyżowaniem Gdańska/Artyleryjska.
Dodatkowo robiąc pomiary dla linii numer 79 odnotowano widoczne zwiększenie punktualności autobusów.
Na tym nie koniec
W najbliższym czasie ma zostać uruchomione Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem, które wykorzystując infrastrukturę techniczną ITS będzie nadzorować płynność ruchu. Pracownicy tego centrum będą m.in. przygotowywać dla kierowców ostrzeżenia o wypadkach i wskazywać zalecane objazdy.
– W okresie testów prezentowaliśmy schematy tras wraz z czasem przejazdu. Docierają do nas sygnały, że kierowcy mają za mało czasu na sczytanie tylu danych. Dlatego zamierzamy ograniczyć liczbę informacji, poprawiając ich czytelność – wyjaśnia dyrektor ZDMIKP Tomasz Szymański – Poza tym wraz z uruchomieniem Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem będą się na tablicach zmiennej treści pojawiać ważne komunikaty. Cały system już oceniamy bardzo pozytywnie. Kluczowe jest oczywiście zredukowanie czasu podróży na ważnych korytarzach transportowych. Nadal zamierzamy jednak pracować nad tym, by był on jak najbardziej przyjazny dla kierowców oraz pasażerów komunikacji miejskiej.
Uruchomiony zostanie także specjalny portal internetowy adresowany głównie do urządzeń mobilnych. Będzie on prezentował bieżącą informację o sytuacji na drogach.