Rządowy program poprawy czytelności oznakowania rozpocznie się w Bydgoszczy



Przed dwoma tygodniami Rada Ministrów przyjęła plan przeprowadzenia przeglądu oznakowania polskich dróg, aby zasady ruchu były bardziej czytelne dla kierujących i nie pojawiały się sytuacje wzajemnie wykluczających się dróg. Pilotażowo ten program realizowany od dzisiaj jest w Bydgoszczy oraz na terenie powiatu bydgoskiego. Wypracowane przez najbliższe tygodnie rozwiązania systemowe, będą następnie wdrażane w całym kraju.

Inicjatywę przeglądu oznakowania pilotuje pełnomocnik rządu ds. bezpieczeństwa transportu Paweł Olszewski. Z racji, że reprezentuje on w parlamencie region bydgoski, zdecydowano się na pilotażowe działania właśnie w naszym mieście.

 

– Ideą, która przyświecała tym rozwiązaniom, było to, aby polskie drogi były czytelnie oznakowane i żeby wyeliminować w wielu miejscach paradoks, czyli znaki się wzajemnie wykluczają oraz będące nieadekwatne do sytuacji na drodze i powodujące zagrożenia dla ruchu drogowego – tłumaczył na konferencji prasowej inaugurującej inicjatywę poseł Paweł Olszewski.

 

Właściwe zrealizowanie tego działania będzie wymagać współpracy zarządców wszystkich klas dróg, począwszy od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy skończywszy. Wszystko będzie się odbywać przy aktywnym udziale Policji, która bada przyczyny każdego wypadku drogowego.

 

Na temat złego oznakowania wypowiada się Najwyższa Izba Kontroli oraz eksperci, którzy uważają, że znaków jest w Polsce po prostu za dużo. Regionalny dyrektor GDDKiA Mirosław Jagodziński przyznał, że mamy do czynienia też z sytuacjami, gdy kierujący wjeżdżający do danego miasta z drogi krajowej, kierowani przez drogowskazy, na terenach miejskich gubią swoją trasę, gdyż drogi niższych kategorii są źle oznakowane.

 

– Zależy nam na tym, że bydgoskie drogi były oznakowane w sposób bezpieczny i czytelny. Dlatego chętnie skorzystamy z doświadczeń innych zarządców dróg. Będzie to przypominać zewnętrzny audyt. Bydgoszczanie mogą tylko na tym skorzystać – podkreśla prezydent Rafał Bruski.

 

Przy analizie oznakowania priorytetowo będzie traktowana kwestia bezpieczeństwa pieszych, którzy są niechronionymy uczestnikami ruchu. Poseł Paweł Olszewski zarekomendował rządowi zmiany przepisów, tak aby kierowca widząc dochodzącego do jezdni pieszego miał obowiązek go przepuścić. Tego typu rozwiązania funkcjonują w Europie zachodniej od dawna.

 

Do akcji porządkowania znaków zaproszeni są też obywatele. Został uruchomiony specjalny adres mailowy, na który możemy wysyłać zdjęcia wraz z opisem, naszym zdaniem złego oznakowania dróg. Każde zgłoszenie będzie analizowane przez specjalistów.

 

Zgłoszenia należy kierować pod adres – znaki@um.bydgoszcz.pl