Na razie żadna z podległych rządowi spółek kolejowych nie planuje budowy węzła intermodalnego – do przeładunku kontenerów z transportu kolejowego na drogowy – w Bydgoszczy, ale dostrzegany jest duży potencjał rozwojowy tej lokalizacji. Takie informacje wynikają z odpowiedzi udzielonej przez sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierza Smolińskiego, na interpelacje posła Łukasza Schreibera.
Transport intermodalny z roku na rok w Polsce odgrywa coraz większą rolę. W roku 2012 stanowił zaledwie 3,48% całego transportu kolejowego jeżeli chodzi o udział w masie, zaś w pierwszym kwartale roku bieżącego ten udział wzrósł już do 5,59%. Dlatego też temat omawiany był przed wakacjami na Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miasta Bydgoszczy, z inicjatywy radnego Rafała Piaseckiego.
Minister Kazimierz Smoliński informuje, że w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 na rozwój transportu intermodalnego dla naszego kraju jest przewidziana kwota miliarda złotych z Unii Europejskiej. Po te pieniądze sięgnąć mogą chociażby operatorzy transportu kolejowego, chcący inwestować w rozwój infrastruktury.
Na chwilę obecną czołowi gracze polskiego rynku intermodalnego, z udziałem Skarbu Państwa – PKP Cargo oraz LOTOS Kolej nie planują jednak inwestycji w Bydgoszczy. Smoliński informuje jednak – Z wyjaśnień przedstawionych przez LOTOS Kolej sp. z o.o. wynika, że uwzględniając posiadane doświadczenie w branży kolejowej oraz informacje uzyskane w wyniku współpracy prowadzonej z podmiotami gospodarczymi skupionymi m. in. w Pomorskiej Strefie Ekonomicznej w Bydgoszczy spółka dostrzega potencjał rozwojowy Bydgoszczy. Jest on związany z położeniem miasta przy linii kolejowej nr 131, łączącej porty w Gdańsku i Gdyni ze Śląskiem oraz południową Europą.
Poseł Łukasz Schreiber pytał również, czy rząd podtrzymuje zlokalizowanie w Bydgoszczy jedynego węzła multimodalnego transeuropejskiej sieci TEN-T. Pytanie parlamentarzysty związane było z faktem, iż ustalenia Strategii Rozwoju Transportu do 2020 (lokalizacja węzła TEN-T w Bydgoszczy), nie zostały zapisane w Strategii Rozwoju Województwa do 2020, którą przyjął w poprzedniej kadencji Sejmik Województwa. Ministerstwo podtrzymuje lokalizację w Bydgoszczy. Wyjaśnia jednak przy tym – W ramach konsultacji prowadzonych wówczas przez ministerstwo właściwe do spraw transportu z władzami regionalnymi nt. wyznaczania platform multimodalnych na sieci TEN-T, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego pismem nr PSG.III.0724-61/2010 z dn. 4.01.2011 r. zgłosił, jako lokalizację dla tego województwa, Bydgosko-Toruński Obszar Metropolitalny, wskazując na atuty obydwu miast i ich ścisłe powiązanie. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, możliwe było zgłoszenie jednej platformy na obszarze NUTS2 (poziom województwa) oraz, w uzasadnionych przypadkach, drugiej platformy, co miało być poparte, m.in. odpowiednio wysokimi przeładunkami. Dla województwa kujawsko-pomorskiego wybrana została lokalizacja w Bydgoszczy.