Jest porozumienie na rzecz budowy obwodnicy Białych Błot. Co z drogą wojewódzką nr 223?



Fot: UMB

W czwartek w Urzędzie Miasta Bydgoszczy miała miejsce uroczystość podpisania porozumienia pomiędzy samorządami: Białych Błot, Powiatu Bydgoskiego, Miasta Bydgoszczy i Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, w sprawie rozpoczęcia prac nad powstaniem obwodnicy Białych Błot. Można powiedzieć, że na tą chwilę są to właściwie jedyne konkrety.

Na mocy tego porozumienia w latach 2018 i 2019 samorządowcy wspólnie opracują Studium Technologiczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, które pozwolić ma na wytyczenie najbardziej optymalnego przebiegu inwestycji. Na dzisiaj, jak przyznano na konferencji prasowej, nie ma wstępnej koncepcji. Są natomiast założenia, iż nowy trakt drogowy ma połączyć wylot z Bydgoszczy ulicą Szubińską z węzłem drogi ekspresowej S-5 w Białych Błotach. Węzeł ten już istnieje, choć GDDKiA planuje go nieco skorygować, dla usprawnienia komunikacji pomiędzy Gdańskiem i Poznaniem – Bardzo się cieszę, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest w gronie sygnatariuszy tego porozumienia, bo budowa obwodnicy Białych Błot splata się z planami Dyrekcji. Jesteśmy obecnie przy przygotowywaniu przebudowy węzła Białe Błota – wyjaśnił dyrektor bydgoskiego oddziału Jarosław Gołębiewski.

 

Wartość inwestycji, która jak dobrze pójdzie, rozpocznie się w 2020 roku, to według wstępnych szacunków 40 mln zł. Na chwilę obecną nie ma jeszcze pomysłów skąd pozyskać te fundusze.

 

Liderem jeżeli chodzi o opracowanie STEŚ będzie, według zawartego porozumienia, gmina Białe Błota, której przedstawiciel paradoksalnie pod porozumieniem jeszcze się nie podpisał. Wójt Maciej K. przebywa bowiem w areszcie, natomiast wicewójt Jan Czekajewski, który zaangażował się w przygotowanie tej inwestycji przebywa obecnie na zwolnieniu chorobowym. Gminą Białe Błota reprezentował w czwartek przewodniczący rady Jan Grzywacz, który wyraził pełne poparcie tego samorządu dla realizacji zadania inwestycyjnego.

 

Remont DW 223 jeszcze w tym roku

Obecnie jadąc Szubińską z Bydgoszczy do węzła Białe Błota dojedziemy drogą wojewódzką nr 223, która jest naturalnym przedłużeniem tej ulicy. Od kilku miesięcy bydgoscy radni wojewódzcy zabiegają, o przeprowadzenie jej modernizacji, wraz z budową ronda na wysokości ulicy Ofiar Hitleryzmu, którą podróżuje wielu kierowców w kierunku dzielnicy Bydgoszczy Miedzyń. Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Mirosław Kielnik, obecny na podpisaniu porozumienia, poinformował nas, iż w planach jego instytucji jest budowa tego ronda w roku 2018.

 

Radny wojewódzki Michał Krzemkowski z kolei uważa, że finansowania tego zadania nie ma w projekcie budżetu województwa na rok 2018. Sprawa zapewne będzie wyjaśniana na budżetowej sesji sejmiku. Przynajmniej część bydgoskich radnych, gdyby okazało się, że tego zadania w planie inwestycyjnym nie będzie, planuje złożyć poprawkę do budżetu.