Posłanka PiS nieufna wobec zapowiedzi rządu dotyczących budowy drogi S-10



Budowę drogi ekspresowej S-10 pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem w najszybszym możliwym terminie zapowiedział w czerwcu wiceminister Jerzy Szmit podczas wizyty w Bydgoszczy. Szmit podpisał wówczas program inwestycyjny dla tego zadania. Kilka tygodni później zaniepokojenie o budowę drogi S-10 wyraziła na drodze interpelacji posłanka Ewa Kozanecka. Ministerstwo natomiast jej obaw jednoznacznie nie obaliło.

Posłanka Ewa Kozanecka jak przyznaje w treści interpelacji uczestniczyła w spotkaniu wojewody i parlamentarzystów z regionu z ministrem – Podkreślenia wymaga fakt, że w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa w tej sprawie z Panem Ministrem były przeprowadzone rozmowy, w których uczestniczyli wraz ze mną wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz oraz posłowie Tomasz Latos i Krzysztof Ardanowski. Wówczas otrzymaliśmy zapewnienie, że inwestycja została wpisana do obowiązującego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 oraz, że budowa drogi ekspresowej S10 nie jest zagrożona.

 

Zapowiedzi usłyszane na tym spotkaniu oraz podczas wizyty wiceministra Szmita w naszym regionie widocznie przekonały do końca posłanki, bowiem po jednym z artykułów w dzienniku ,,Rzeczpospolita” z października, zdecydowała się na piśmie zainterweniować w ministerstwie – W dniu 3 października 2016 roku w gazecie Rzeczpospolita ukazał się artykuł podważający przekazanie środków na tę inwestycję, co w dalszych planach mogłoby przyczynić się do ograniczenia budowy drogi S10 (…) Proszę o informację, na jakim etapie jest realizacja w/w zadania, tak ważnego i koniecznego dla województwa kujawsko-pomorskiego i jego mieszkańców?

 

Na interpelacje odpowiedzi udzielił ponownie wiceminister Jerzy Szmit, który zauważył, że odcinek Bydgoszcz – Toruń drogi S-10 znajduje się w rządowym programie, ale również poinformował, że rząd jest obecnie na etapie konstruowania budżetu, aby wszystkie zadania drogowe z tego programu móc zrealizować. Na chwilę obecną dla drogi S-10 pomiędzy największymi miastami województwa kujawsko-pomorskiego zapewniono finansowanie dla opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Przetarg na realizację tego opracowania jesienią wygrała firma Mosty Katowice.

 

Na realizację Programu Rada Ministrów przyjmując odpowiednią uchwałę 8 września 2015 r. przeznaczyła 107 mld zł. Środki te są dalece niewystarczające na wywiązanie się ze wszystkich przyjętych zobowiązań zapisanych w Programie, bowiem realizacja umieszczonych w nim przedsięwzięć infrastrukturalnych wymaga zapewnienia blisko 200 mld zł. Należy jednak zaznaczyć, że prowadzone analizy nie ograniczają się jedynie do ewentualnych zmian na listach priorytetów inwestycyjnych, a dążą do wypracowania nowych rozwiązań systemowych, które przyniosą wymierne, długofalowe efekty dla funkcjonowania całej branży drogowej – informuje wiceminister Szmit.

 

Czy już zabezpieczone środki wystarczą na budowę odcinka Bydgoszcz – Toruń drogi S-10? Na to pytanie wiceminister nie odpowiada już.

 

Dalsze decyzje Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o kierowaniu poszczególnych inwestycji do realizacji, w tym przedmiotowej inwestycji, będą podejmowane w miarę postępu trwających prac. Priorytetem Ministerstwa jest przede wszystkim dokończenie budowy spójnej sieci dróg ekspresowych i autostrad – wyraża nadzieję wiceminister Szmit.

 

Zgodnie z przyjętym harmonogramem dla realizacji drogi ekspresowej S-10, prace budowlane powinny ruszyć w listopadzie 2020 roku i zakończyć się w październiku dwa lata później. Oczywiście pod warunkiem, że rząd znajdzie na to zadanie środki.