Niektórzy twierdzą, że Bydgoszcz słynie z muzyki i medycyny. Nikt raczej nie podważy szczególnej roli miasta nad Brdą na muzycznej mapie Polski. Dobiegają właśnie końca VIII Koncerty Maryjne z Różą, inicjatywy o blisko 100-letnim rodowodzie, które powoli stają się wydarzeniem ponad regionalnym, o czym świadczy zorganizowanie jednego koncertu chociażby w Poznaniu.
Wróćmy jednak do Bydgoszczy – środę wystąpił Chór ,,Vincentinum”, po nazwie łatwo się domyśleć, że związany jest on z bazyliką pw. św. Wincentego a’Paulo. Chór przygotowuje się już powoli na świętowanie jubileuszu 90-lecia. Powstał on na przełomie 1928-1929 roku, stając bardzo ważnym elementem życia tej parafii. Niestety za dużo o przedwojennej działalności ,,Vincentinum” nie wiemy, bowiem spaleniu uległy dokumenty.
Dziejom muzyki chóralnej na Bartodziejach poświęcony był wykład (również wchodzący w skład Koncertów Maryjnych), który w pierwszej połowie maja wygłosiła dr hab. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska.
– Wybuch II wojny światowej odwołał działalność wszystkich zespołów kościelnych. Zastrzelono opiekuna ks. Szarka oraz związanego z zespołem ks. Wiórka. Po wojnie chór odrodził się, dyrygentem został Paweł Podejko, odkrywca archiwalnych zbiorów muzycznych na Jasnej Górze – opowiadała doktor Kłaput-Wiśniewska.
Więcej o wykładzie piszemy – W II Rzeczypospolitej muzyka odgrywała szczególną rolę wychowawczą
W środę ,,Vincentinum” ubogaciło swoim śpiewem wieczorną Mszę Świętą w Katedrze, wchodzącej już w święto Bożego Ciała. Zespół pod dyrekcją Dariusza Rynkowskiego zaprezentował również szereg innych pieśni, w tym Parce Domine w kompozycji Feliksa Nowowiejskiego:
{youtube}0LAn9_DCn0M{/youtube}
W czwartek 31 maja, bezpośrednio w święto Bożego Ciała odbędzie ostatni koncert finały, po którym zostaną podsumowane VIII Koncerty Maryjne z Różą (koncert rozpocznie się około godziny 18:30). Warto przybyć i posłuchać, bowiem wystąpi znakomity zespół ,,Bydgoscy Soliści ARTE CON BRIO”:
w składzie: Krystyna Prystasz – I skrzypce, Marcin Pawełczyk – II skrzypce, Mirosław Przybył – altówka/kierownik artystyczny, Agata Jarecka – wiolonczela.