Jak sprawić, aby przejścia dla pieszych były bezpieczniejsze?

Fot: Google Street Views

W ostatnim czasie w Bydgoszczy zrobiło się głośno o kolejnych potrąceniach pieszych, co doprowadziło do rozpoczęcia debaty w przestrzeni publicznej, na temat stanu bezpieczeństwa pieszych w mieście. Prezydent Rafał Bruski zalecił inwentaryzacje przejść dla pieszych, w tym wyjaśnienia, czy wszystkie są należycie zabezpieczone. Strona społeczna od wielu lat ma również swoje propozycje.

W marcu 2016 roku w sali sesyjnej ratusza odbyła się konferencja ,,Wszyscy Jesteśmy Pieszymi”, przy okazji której oficjalnie zaprezentowano opracowane przy dofinansowaniu z tzw. funduszy norweskich ,,Katalog dobrych praktyk w projektowaniu przestrzenni pieszej”. Dokument opracowała grupa społeczników, ale w dniu 15 marca 2016 roku prezydent miasta przyjął zarządzenie, w którym apeluje do spółek sobie podległych o stosowanie tego ,,Katalogu” w praktyce.

 

Zanim nawiąże do treści tego opracowania, kilka zdań o ostatnich zdarzeniach drogowych. Takim czarnym punktem na drogowej mapie Bydgoszczy jest ulica Nakielska, gdzie można powiedzieć, że do potrąceń dochodzi cyklicznie. Szczególnie niebezpieczne wydaje się przejście na wysokości ulic Wrocławskiej, gdzie pieszy ma do przejścia kilka metrów bez możliwości schronienia się na wysepce, musi pokonać cztery pasy ruchu oraz tory tramwajowe, znajdujące się na środku tego przejścia.

 

Katalog dobrych praktyk natomiast zachęca przede wszystkim do stosowania zwężeń przy przejściach dla pieszych. Kierowca mając mniej miejsca na przejazd i wyminięcie pojazdów jadących z naprzeciwka, zmuszony zostaje psychologicznie do zwolnienia. Jak przeczytać możemy w opracowaniu – Zwężenie przekroju jezdni znacząco skraca czas przejścia na drugą stronę ulicy. Zwiększa również prawdopodobieństwo ustąpienia pierwszeństwa przez kierowcę i jest skutecznym sposobem na uspokojenie ruchu. Co również ważne poprawia wzajemną widoczność pieszego i kierowcy.

 

Grafika z Katalogu dobrych praktyk przy projektowaniu przestrzenni pieszej

 

Ulica Nakielska była projektowana na długo zanim powstał omawiany katalog. Warto zatem, aby drogowcy przy przeprowadzaniu na zlecenie prezydenta inwentarzyacji przejśc dla pieszych, zastanowili się, które z ,,dobrych praktyk” możnaby, na już istniejącej infrasturze, chociażby częściowo wdrożyć.