W Bydgoszczy powstanie centralny Urząd Żeglugi Śródlądowej

Fot: Narodowe Archiwum Cyfrowe  1-G-4399

W poniedziałek w Bydgoszczy gościł wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski, który poinformował, iż funkcjonujący w Bydgoszczy Urząd Żeglugi Śródlądowej będzie najważniejszym na całej Wiśle. W ramach nowej struktury urzędy żeglugowe w Warszawie i Krakowie zostaną przekształcone w delegatury podległe centrali w Bydgoszczy.

 

– Jak Wrocław jest jest stolicą Odrzańskiej Drogi Wodnej, tak Bydgoszcz jest kluczowa dla Wisły – wyjaśniał wiceminister Grzegorz Witkowski – Chciałbym podziękować parlamentarzystom Ziemi Bydgoskiej, w szczególności posłowi Łukaszowi Schreiberowi, którzy uwrażliwili nas na te problemy, które są kluczowe dla gospodarowania zasobami wodnymi w tej części Polski.

 

– Dla mnie jest to symbolicznie ważny dzień, bo możemy poinformować państwa o widocznych efektach wzmocnienia pozycji Bydgoszczy – podkreśla poseł Łukasz Schreiber.

 

Wzmocnienie Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, to kolejny zysk naszego miasta po nowelizacji prawa wodnego. Od początku roku w Bydgoszczy formalnie działa bowiem nowa instytucja – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej. Siedziba obu instytucji będzie się mieścić przy Alejach Adama Mickiewicza (dawna siedziba NFZ). Zatrudnienie znajdzie w tym miejscu ponad sto osób. Wiceminister Witkowski podkreślił, że w naszym regionie działa ważna kuźnia kadr dla polskiej żeglugi śródlądowej, mając na myśli technikum w Nakle.

 

Fot: K-P Urząd Wojewódzki

 

Europoseł Kosma Złotowski z kolei zapowiedział, że jeszcze w tym roku, we współpracy z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, zostanie w Bydgoszczy zorganizowana międzynarodowa konferencja poświęcona przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce. Duży aspekt położony będzie na niej na przyszłość drogi wodnej E-70 łączącej Wisłę z Odrą – Obie największe rzeki Europy – Ren i Dunaj tętnią życiem – przyznał europoseł Kosma Złotowski – Uznaliśmy, że w tak powinno się dziać również w Polsce.

 

Nie ma cały czas jednak ostatecznego rozstrzygnięcia przebiegu drogi wodnej E70, czy będzie to nadal Noteć wraz z Kanałem Bydgoskim, czy uzyskanie wyższego poziomu żeglowności będzie wymagało mniejszej lub większej korekty przebiegu. Nie bez powodu Niemcy w latach 40-tych opracowali koncepcje przebiegu nowego Kanału Bydgoskiego, na północ od miasta (obecnie tereny te zostały już zabudowane, chociażby w Nowym Fordonie). Wiceminister poinformował, że 8 lutego planowane jest otwarcie ofert w przetargu na opracowanie studium wykonalności dla rzeki Wisły i drogi wodnej E70. Ma być to kluczowy dokument dla przyszłości drogi wodnej E70.