Wyjaśnienie o co chodzi z terminalem intermodalnym na dzisiejszej sesji



Dzisiaj po południu zbierze się Rada Miasta Bydgoszczy na wniosek prezydenta, w celu zaopiniowania uchwał krajobrazowych, które w czerwcu uchwalił Sejmik Województwa. Nowe przepisy wymają współopiniowania uchwał o ochronie krajobrazu z samorządami gminnymi. Terminal w Emilianowie wpisuje się również w problematykę ochrony krajobrazu.

 

Wielokrotnie na Portalu Kujawskim pisaliśmy o wielkiej szansie jaką będzie utworzenie w naszym regionie kolejowego terminalu przeładunkowego. Z racji stosunkowo bliskiego położenia wobec portów morskich w Gdańsk i w Gdyni oraz potencjalnego portu w Elblągu, Bydgoszcz mogłaby w korytarzu Bałtyk – Adriatyk odkrywać rolę tzw. zewnętrznego portu. Bardziej opłaca się bowiem wysłać do Czech lub jakiegoś portu nad Adriatykiem jednego dużego pociągu, niż dwóch osobnych z Gdańska i Gdyni. Układ infrastruktury kolejowej sprawia, że porty w Gdańsku i Gdyni obsługiwane są przez osobne linie kolejowe, które krzyżują się dopiero w Maksymilianowie pod Bydgoszczą. Mechanizm intermodalny działałby zatem tak, iż rozładowywane ze statków kontenery od razu wysyłane byłyby pociągami do Bydgoszczy i tutaj planowana byłaby dopiero ich dalsza logistyka.

 

Szansę rozwojowe dla regionu, jakie przynieść mogłoby powstanie terminalu intermodalnego w Bydgoszczy widzi miejski samorząd, dlatego już jakiś czas temu Miejska Pracownia Urbanistyczna wskazała możliwe lokalizacje takiego terminalu w okolicach Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Kilka tygodni temu PKP SA dało do zrozumienia, że zainteresowane jest byciem nawet inwestorem dla takiego przedsięwzięcia, wskazując na chęć budowy terminalu intermodalnego w okolicy stacji Bydgoszcz – Emilianowo, gdzie kolej posiada swoje tereny.

 

Kilka dni temu członek zarządu PKP SA poprosił prezydenta Bydgoszczy o wsparcie działań, aby uchwała krajobrazowa zawierała odstępstwa pozwalającego na realizację w przyszłości inwestycji w Emilianowie. Na wniosek prezydenta dzisiaj Rada Miasta Bydgoszczy zagłosuje nad przyjęciem takiego stanowiska, z wnioskiem o zapisanie w uchwale krajobrazowej oczekiwanego przez PKP SA odstępstwa. Następnie nad sprawą będzie musiał się pochylić raz jeszcze Sejmik Województwa.

 

Reasumując

1.W liście do prezydenta ( o którym pisaliśmy – PKP SA: Pracujemy nad koncepcją terminalu intermodalnego w Emilianowie ) spółka kolejowa wprost informuje, że zamierza pod Bydgoszczą zainwestować. Jest to oczywiście dobra wiadomość.

2.Jeżeli dzisiaj radni przyjmą stanowisko, to będzie na pewno ważny głos również dla potencjalnych partnerów Bydgoszczy, jak np. Gdynia czy porty trójmiejskie,ze strony bydgoskiego samorządu, o poparciu działań na rzecz utworzenia terminalu intermodalnego.