22 marca odbędzie się oficjalna wizyta głowy chińskiego państwa Xi Jinpinga w Rzymie, który ma się spotkać z włoskim premierem Luigim Di Maio. Jednym z głównych powodów wizyty Jinpinga we Włoszech, będzie rozmowa o rozwijaniu Nowego Jedwabnego Szlaku w oparciu o terytorium Włoch.
Z punku widzenia chińskiego strategiczną rolę odgrywać ma port w Trieście nad Adriatykiem. W obrębie Triestu swoje inwestycje planują chińskie firmy. Niewykluczone, że będą to tak duże inwestycje jak w greckim Pireusie, gdzie port przejął właściwie chiński kapitał.
Za jeden z atutów Triestu wskazuje się dobre połączenia kolejowe. Z tego też powodu warto, abyśmy również w kujawsko-pomorskim tą sprawą się interesowali. Port w Trieście jest bowiem jednym z miejsc, gdzie kończy się korytarz sieci TEN-T Bałtyk – Adriatyk, łączący cztery porty nad Adriatykiem (w tym Triest) z czterema polskimi portami (Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście). Bydgoszcz z racji położenia nad głównymi szlakami kolejowymi, mogłaby odgrywać rolę kluczowego polskiego centrum logistycznego. Włączenie Triestu w projekt Nowego Jedwabnego Szlaku, jednocześnie poprawiłoby dostępność Chin i Azji dla obszarów położonych przy korytarzu Bałtyk-Adriatyk.
Korytarz Bałtyk-Adriatyk może odgrywać również ważną rolę w skomunikowaniu Azji ze Skandynawią, bowiem podejmowana inicjatywa autostrady morskiej Gdynia – Karlskrona, ma na celu przedłużyć korytarz Bałtyk-Adriatyk do Skandynawii.