Czy w przyszłym roku uda się zbudować infrastrukturę rowerową w centrum?



Fot: Paweł Zielke

Przed rokiem, w okresie świąteczno-noworocznym pisaliśmy o przetargu jaki rozpisał ZDMiKP na budowę ścieżki rowerowej wzdłuż Focha, która skomunikowałaby Rondo Grunwaldzkie ze Starym Rynkiem, bulwarami przy Operze Nova, bądź po północnej stronie z ulicą Marcinkowskiego. Dzisiaj piszemy o tym samym, tym razem mając nadzieje, że rok 2020 będzie łaskawszy dla tej koncepcji.

Po stronie północnej od ronda Grunwaldzkiego mamy już ścieżkę rowerową biegnącą przez skrzyżowanie z ulicą Królowej Jadwigi, aż do ulicy Garbary, a następnie odcinek traktu pieszo-rowerowego. Plany zakładają, aby na wysokości Opery Nova powstał zjazd dla rowerów w kierunku ulicy Marcinkowskiego, przez co sprawną komunikację z rondem Grunwaldzkim zyska Śródmieście. Obecnie rowerzyści muszą znosić rowery, co nie jest zbyt wygodne rozwiązane.

 

Po stronie południowej planuje się budowę traktu rowerowego od ronda Grunwaldzkiego, poprzez skrzyżowanie z ulicą Czartoryskiego, a następnie budowę pochylni nieopodal Opery Nova, która pozwoli rowerzystą wygodnie zjechać na bulwary prezydenta Narutowicza, czyli nabrzeże nieopodal Opery Nova. Tam wyznaczony będzie trakt dla rowerów biegnący, aż do ulicy Mostowej.

 

Na wysokości pochylni umożliwiających zjazdy na nabrzeże Narutowicza oraz w ulicę Marcinkowskiego, powstanie przejazd rowerowy przecinający ulicę Focha oraz tory tramwajowe.

 

 

Pierwszy przetarg na tą inwestycje rozpisano jeszcze w 2018 roku, z uwagi na brak wykonawców został unieważniony. W 2019 roku próbowano kilkukrotnie. Pierwotnie chciano te inwestycje rowerowe zrealizować razem z budową przystanku wiedeńskiego na wysokości Placu Teatralnego. W pewnym momencie drogowcy postanowili zadania rozdzielić, co pozwoliło w okresie wakacyjnym zbudować przystanek wiedeński. Ścieżki rowerowej wzdłuż Focha jeszcze nie zbudowano – 17 grudnia ZDMiKP ogłosił kolejny przetarg, otwarcie ofert zaplanowano na 10 stycznia.

 

Przetarg obejmuje dwa zadania rowerowe. Drugie dotyczy przebudowy ulicy Kruszwickiej i Ronda Poznańskiego, również w celu utworzenia infrastruktury rowerowej. Do tej pory również na to zadanie nie udało się znaleźć wykonawcy.