Gdynia ma ambicje bycia wiodącym portem na Bałtyku



Gdynia ma ambicje bycia wiodącym portem na Bałtyku

Rok 2018 dla portu morskiego w Gdyni był rekordowy pod względem przeładunków. W rozmowie z Dziennikiem Bałtyckim wiceprezes Grzegorz Dyrmo mówi o wielkich planach oraz nadziejach związanych ze współpracą z Chińczykami. Rozwój gdyńskiego portu to również potencjalna szansa dla naszego regionu, w tym przede wszystkim Bydgoszczy.

Jedna z kluczowych rządowych inwestycji kolejowych w trwającej perspektywie unijnej jest modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy do Gdyni, która jak przewidują operatorzy terminali kontenerowych, otworzyć może gdyński port na kontenery z Czech, Węgier oraz Ukrainy. Dobra wiadomość dla nas jest taka, że jeżeli uda się to zamierzenie wobec sąsiednich państw zrealizować, to kontenery te będą przejeżdżały przez Bydgoszcz, co skutkować będzie wzrastaniem naszego potencjału jako węzła multimodalnego.

 

– Tylko od nas zależy czy zyskamy na Nowym Jedwabnym Szlaku. Musimy zrobić wszystko, aby potoki ładunków szły przez polskie porty – w tym Gdynię, a nie jak dotychczas, były omijane, na rzecz portów w Hamburgu czy Rotterdamie. Nasze działania koncentrujemy na zacieśnianiu polsko-chińskich relacji, dlatego pod koniec ubiegłego roku Zarząd Portu Gdynia udał się z roboczą wizytą do Państwa Środka. Odbyliśmy szereg spotkań, między innymi z jednym z największych operatorów oceanicznych – firmą COSCO. Głównym tematem rozmów było omówienie możliwości rozwoju współpracy w kontekście zawinięć oceanicznych. Warto podkreślić, że armator ten już dziś ma stały serwis w Porcie Gdynia. Spotkaliśmy się również z operatorem portu Tangshan specjalizującym się w transporcie intermodalnym, który na przestrzeni ostatniej dekady ponad dziesięciokrotnie zwiększył przeładunek z 30 milionów do 300 milionów ton. Rozmawialiśmy również z największym operatorem logistycznym w Chinach na temat współpracy z Portem Gdynia i możliwości jakie oferuje port, niemniej ważne spotkanie dotyczyło potencjalnej współpracy z jednym z operatorów który już dziś realizuje połączenia short-sea na Bałtyku – powiedział w wywiadzie dla ,,Dziennika Bałtykiego” Grzegorz Dyrmo.

 

Rozwój współpracy Portu Gdynia ze stroną chińską również może być dla naszego regionu szansą, bowiem ważną rolę będzie odgrywała infrastruktura kolejowa. Dyrmo przyznaje, że rozważana jest współprac z chińskim kapitałem przy budowie tzw. Portu Zewnętrznego, co może być już dla nas zagrożeniem, gdyż potencjalnie zbudowanie większej tego typu infrastruktury w Gdyni mogłoby osłabić potencjał Bydgoszczy jako węzła. Dużo zależeć będzie zatem od tego jak my wykorzystamy szansę jaką daje nam położenie w korytarzu TEN-T Bałtyk-Adriatyk blisko portów w Gdańsku i w Gdyni. Od kilku miesięcy PKP SA wraz Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym pracują nad koncepcją utworzenia terminalu przeładunkowego przy dzisiejszej stacji Bydgoszcz Emilianowo. Dzisiejsze plany nie przewidują jednak spektakularnych przeładunków, a jak pokazują rekordowe wyniki polskich portów morskich, potencjał dla tej branży rośnie.