Krytycznym okiem na koncepcje portu Bydgoszcz – Solec Kujawski

Temat tzw. platformy multimodalnej pomiędzy Bydgoszczą i Solcem Kujawskim w przestrzeni publicznej pojawia się od dwóch lat. Do tej pory była to bardziej teoretyczna dyskusja, bowiem nie znaliśmy szczegółowych założeń tego projektu. Wykonane w ramach projektu EMMA w programie INTERREG studium ukazuje już konkrety, do których można się odnieść. Planuje się skupić na jednej, ale bardzo ważnej kwestii.

 

Multimodalność definiuje się w logistyce jako połączenie różnych gałęzi transportu. Stąd też ważne jest nie tylko zbudowanie portu w miejscu o dobrych uwarunkowaniach hydrologicznych i nawigacyjnych, ale także jego skomunikowanie z innymi gałęziami transportu jak drogi, drogi kolejowe oraz dostęp do lotniczego cargo. W kwestii komunikacji z transportem drogowym, w przypadku budowy drogi ekspresowej S-10 nie powinno być większych utrudnień, bowiem w bliskiej odległości planowanego portu znajdować mają się dwa węzły: Emilianowo oraz Makowiska.

 

Znacznie gorzej wygląda już sprawa z transportem kolejowym, gdzie planowana platforma znajduje się poza linią kolejowa nr 201 (kluczową dla funkcjonowania polskiej logistyki), która jest ważnym ogniwem korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk. Owszem analiza nie wyklucza włączenia platformy do tej drogi, ale z uwagi na duże koszty rekomenduje się wariant budowy torów na wschód do Solca Kujawskiego, gdzie skomunikowana byłaby ona z linią kolejową nr 18. Żeby dotrzeć do linii nr 201 pociągi musiałaby z Solca Kujawskiego wracać w kierunku zachodnim w kierunku Bydgoszczy, właściwie aż do stacji Bydgoszcz Wschód, gdzie dopiero obie linie kolejowe biegną obok siebie.

 

Grafika ze studium

 

Fot: FreeRailMaps

 

W praktyce zrealizowanie rekomendowanego wariantu stawiałoby platformę multimodalną poza siecią TEN-T, bowiem zarówno droga S-10, ani droga wodna E-40, nie zostały ujęte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady o sieci TEN-T z 2013 roku. W tym rozporządzeniu znalazła się jedynie droga kolejowa biegnąca wzdłuż linii kolejowych 201 i 131 (po zachodniej stronie Bydgoszczy).

 

Opracowanie jak wspomniałem nie wyklucza potencjalnego skomunikowania z linią nr 201, ale to rozwiązanie nie jest rekomendowane z uwagi na bardzo duże koszty. Z drugiej jednak strony brak skomunikowania z tym szlakiem w mojej opinii pozbawia całkowicie sensowności ten projekt. Stąd też jeżeli koncepcja portu rzecznego trakowana jest na poważnie, kluczowe wydaje się rozwiązanie problemu z komunikazją z linią kolejową nr 201, ogniwem Rail Freight Corridor 5.

 

Więcej o opracowaniu pisaliśmy – Trzy propozycje wariantów dla portu multimodalnego