Kto będzie korzystał z usług terminalu w Emilianowie?

We wrześniu w Brzozie byliśmy świadkami podpisania ważnego porozumienia na rzecz utworzenia pod Bydgoszczą, w Emilianowie, kolejowego terminalu intermodalnego. Porozumienie to ważny krok do przodu w realizacji tego przedsięwzięcia, powstaje też jednak kluczowe pytanie, kto będzie klientem terminalu? Odpowiedzi na to pytanie udzielić ma studium, którego wykonanie zleci Urząd Miasta w ramach unijnego programu COMBINE.

W przestrzeni publicznej pojawiała się nazwa projektu EMMA, w ramach którego opracowano studium dla budowy w przyszłości portu rzecznego pomiędzy Bydgoszczą a Solcem Kujawskim. Międzynarodowy projekt EMMA dobiegł końca, za jego następcę uznawany jest projekt COMBINE, który ma podobnych partnerów, którego podobnie jak w przypadku EMMA liderem jest port morski w Hamburgu. Sama nazwa wskazuje, że chodzi o rozwój transportu ,,kombinowanego”, czyli w praktyce intermodalnego, wykorzystującego różne gałęzie transportu. Projekt COMBINE ma w dużej mierze być dedykowany problematyce tzw. ostatniej mili.

 

W środę nastąpi otwarcie ofert w przetargu na opracowanie koncepcji ,,ostatniej mili”dla Węzła Logistycznego Bydgoszcz, która ma objąć zarówno terminal w Emilianowie oraz port rzeczny Bydgoszcz – Solec Kujawski. Celem opracowanie będzie z jednej strony zidentyfikowanie potencjalnych klientów terminalu, którzy dowoziliby kontenery do Emilianowa, w tym również analiza potencjalnego zainteresowania firm logistycznych działających już w Bydgoszczy oraz co jest kluczowe w tzw. ostatniej mili, opracowanie analiz dotyczących drogowego dojazdu (m.in. wskazanie tras przejazdu i możliwości przepustowej infrastruktury). Studium również ma wskazać miejsca dostaw docelowych, które mogą dotyczyć całego świata, chociażby za pośrednictwem portów morskich nad Adriatykiem, z którymi Węzeł Logistyczny Bydgoszcz jest skomunikowany w korytarzu Bałtyk-Adriatyk.