Budowa torowiska wzdłuż Kujawskiej na pewno zrewolucjonizuje sieć tramwajową w Bydgoszczy, ważna będzie też budowa torowiska łączącego ulicę Toruńską i Fordońską nieopodal mostu Kazimierza Wielkiego. Są to inwestycje już realizowane, bądź przygotowywane, tymczasem rozpoczynają się prace nad koncepcjami rozbudowy sieci tramwajowej po 2023 roku, w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.
Dla działań przyszłościowych drogowcy mają wstępne założenia. Planuje się skomunikowanie ulicy Gdańskiej z pętlą przy Rycerskiej, budowę torowiska wzdłuż ulicy Wyszyńskiego oraz budowa torowiska wzdłuż ulic: Kruszwickiej, Szubińskiej, Pięknej, Solskiego do Ronda Kujawskiego. Możliwościom realizacji tych inwestycji poświęcone będzie opracowanie, którego wykonanie zlecił Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, które pomóc ma też pozyskać ewentualne wsparcie z Unii Europejskiej dla realizacji tych zadań.
Są dodatkowe środki
O tym, że ZDMiKP rozpisał przetarg na opracowanie studium koncepcji programowo-przestrzennej dla rozwoju sieci tramwajowej po 2023 roku już pisaliśmy. Okazało się jednak, że najtańsza oferta ponad dwukrotnie przekroczyła przeznaczony na to budżet – firma WYG International z Warszawy zaproponowała cenę 880,680 mln zł, gdy budżet założony przez ZDMiKP to 350,5 mln zł. Po miesiącu od otwarcia ofert, zapadła decyzja w ratuszu o zwiększeniu finansowania. Oznacza to, że firma WYG International wykona studium.
Założenia drogowców
Opracowanie będące przedmiotem zamówienia ma pomóc w odpowiedzi na pytanie, jaki wariant skomunikowania pętli tramwajowej przy ulicy Rycerskiej, nieopodal dworca kolejowego, z ulicą Gdańską będzie najbardziej optymalny. Wykonawca musi opracować dwa warianty – biegnący wzdłuż ulicy artyleryjskiej czy zakładający budowę linii wzdłuż ulicy Chocimskiej, od skrzyżowania ulicy Gdańskiej z Chodkiewicza. Drogowcy planują bowiem wydłużyć ulicę Chocimską w okolice pętli na Rycerskiej. Koncepcja przedłużenia:
Wariant z ulicą Artyleryjską:
Wariant z ulicą Chocimska:
Wykonawca będzie musiał też opracować też koncepcje wydłużenia torów od pętli przy ulicy Chodkiewicza do ulicy Wyszyńskiego, tory biegłyby w kierunku południowym aż do Ronda Fordońskiego.
Ostatnim elementem opracowania będzie koncepcja linii tramwajowej łącząca Rondo Grunwaldzkie wzdłuż ulic Kruszwickiej – Szubińskiej – Pięknej i Solskiego z Rondem Kujawskim. Łącznie będzie to 3,4 km nowych torów.
Drogowcy życzą sobie przy ulicy Kruszwickiej przystanku dostępnego z przejścia podziemnego, może być to z wykorzystaniem już funkcjonującego tunelu w okolicach Placu Poznańskiego. Inwestycja tramwajowa musi być jednak tak zaprojektowana, aby nie kolidować z wjazdem podziemnym od strony Placu Poznańskiego do galerii handlowej.