W środę w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy połączenia transgranicznego Chybiem – Żory – Jastrzębie-Zdrój – Republika Czeska w ramach komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. To również ważna inwestycja dla korytarza Bałtyk-Adriatyk.
Opracowanie dokumentacji będzie kosztować 14 mln zł, z czego połowę pokryje Unia Europejska. Dokumentacje opracuje spółka Centralny Port Komunikacyjny. Cały projekt inwestycyjny wart jest 300 mln euro. Unia Europejska dofinansuje zadanie w ramach programu CEF – Łącząc Europę.
Inwestycja przygotowywana jest z myślą o CPK, ale przysłuży się również doprowadzeniu kolei do Jastrzębia-Zdroju oraz poprawie komunikacji z Czechami, co będzie istotne dla rozwoju korytarza Bałtyk-Adriatyk. Jedną z bolączek kolejowego korytarza są tzw. wąskie gardła na odcinkach transgranicznych pomiędzy Polską, Czechami i Słowacją. Realizacja tej inwestycji wpłynie na poprawę przepustowości.
Rozwój korytarza Bałtyk-Adriatyk leży w interesie Bydgoszczy, która ma szansę odgrywać kluczową rolę w komunikacji polskich morskich z morzem Adriatyckim. Budowa nowych linii na Śląsku może się przełożyć na większą liczbę przewozów, przez co pojawiłoby się większe zapotrzebowanie na usługi logistyczne również przy węźle multimodalnym Bydgoszcz. W ramach koncepcji utworzenia terminalu w podbygoskim Emilianowie, rozważane jest utworzenie przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa infrastruktury do importu drogą kolejową polskich płodów rolnych.
– To pierwszy wniosek o dofinansowanie Programu Kolejowego CPK w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Uzyskanie wsparcia finansowego, przy dużej konkurencji projektów z innych krajów UE, to dowód na to, że inwestycja jest potrzebna, i że Bruksela patrzy na nią przychylnym okiem” – powiedział, podczas podpisania umowy, pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister Marcin Horała.