W piątek w bydgoskich galeriach handlowych ewakuowano klientów z powodu fałszywych alarmów bombowych. Okazuje się, że podobne alarmy miały miejsce też w innych polskich miastach. Medialnie był to wczoraj jeden z ważniejszych tematów, dla galerii handlowych natomiast przyniósł straty, w szczególności, iż przypadały Walentynki.
Zdradzę pewną tajemnicę zawodu dziennikarskiego sprzed 20 lat – działaliśmy w zmowie z policją i służbami ratunkowymi i ukrywaliśmy informacje. Dla publicznego dobra, konsekwentnie – pisze bloger o nicku Hasanki – Każdy fałszywy alarm relacjonowany w mediach to pożywka dla kolejnych chcących podobnie się zabawić.
W 2001 roku o tej regule na portalu Reporterzy.info pisał Bartłomiej Dwornik, pisząc iż, np. w Wałbrzychu wprost o takie zachowanie media poprosił komendant policji. W kolejnych latach ,,zmowa” zaczęła przechodzić do przeszłości, bowiem media przeszły rewolucje w kierunku, gdzie najważniejsze stały się kliknięcia. Nie ważna jest wartość merytoryczna informacji, ale to, że generuje kliknięcia.
Błędne kolo
W Polsce rocznie zgłaszanych jest kilka tysięcy alarmów bombowych, w ciągu ostatnich 15 lat liczba ta pomnożyła się kilkukrotnie. Koszt przeprowadzenia ewakuacji to kilka, a niekiedy kilkanaście tysięcy złotych. Do tego dochodzą koszty które ciężko policzyć, dla galerii handlowej i jej najemców ewakuacja niesie straty handlowe, wczoraj szczególnie odczuwalne z racji marketingowego szczytu jakim były Walentynki.
Z drugiej strony dzięki informowaniu o wczorajszych alarmach bombowych, galerie handlowe mogły zyskać większą liczbę odsłon swoich reklam. Podejrzewam, że ekonomicznie te odsłony poniesionych strat nawet w małej części nie zrekompensują. Przez co mamy błędne koło, które powinno dać do myślenia, czy dawna zmowa nie powinna być traktowana tylko jako relikt przeszłości.
Na Facebook-u redaktor Radia PiK Robert Erdmann przypomniał, że kiedyś była żelazna zasada, że w mediach o alarmach bombowych się nie pisze. Dlaczego? Jak się wczytać w publikacje tych, którzy pamiętają tamtą zasadę, to chodziło o to, aby nie robić pożywki dla kolejnych fałszywych alarmów. Chęć zaistnienia w sposób anonimowy, to najczęstszy powód wszczynania fałszywych alarmów.
Problem może pozostać jedynie z mediami społecznościowymi, nad którymi zapanować będzie trudniej, ale zaistnienie tylko na Facebook-u to i tak radość mniejsza od wykreowania głównego newsa w mediach.