Kilka dni temu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy pochwalił się, że miesięcznie zbliżeniowo sprzedawanych jest 250 tys. biletów. Czasami zdarzają się jednak awarie terminali, wówczas pasażer powinien opuścić pojazd na kolejnym przystanku, inaczej grozi mandat za brak ważnego biletu. Jak to wygląda w innych miastach?
Dwa tygodnie temu w sprawie zmiany regulaminu, aby za problemy techniczne nie był karany pasażer, skierowałem petycje do prezydenta i Rady Miasta Petycja jest obecnie analizowana. Szerzej o petycji – Nie działający terminal w autobusie to przecież nie wina pasażera
W ramach dyskusji nad petycją warto przyjrzeć się jak problem ten rozwiązano w innych miastach. W podobnym okresie co Bydgoszcz, możliwość płacenia za przejazd kartą wprowadzono we Wrocławiu.
W regulaminie przewozu wprowadzonym zarządzeniem prezydenta Wrocławia czytamy – Gdy przyczyną braku ważnego biletu za przejazd jest awaria kasownika potwierdzona przez kontrola, opłata dodatkowa nie jest pobierana pod warunkiem, że pasażer zapłaci należność przewozową w terminie 7 dni od daty wezwania.
Wcześniej w zarządzeniu kasownik jest definiowany jako – dwufunkcyjne urządzenie zainstalowane na pokładzie pojazdu umożliwiające zakup zakup biletu w formie elektronicznej lub skasowanie biletu papierowego.
Jako kasownik definiuje się zatem także urządzenie do płatności zbliżeniowej za przejazd.
W kolejnym punkcie pojawia się ważny zapis – Gdy przyczyną braku ważnego biletu za przejazd zablokowana w kasownikach, z przyczyn nieleżących po stronie pasażera, karta płatnicza, opłata dodatkowa nie jest pobierana.
Ten zapis wydaje się odnosić do sytuacji, jaką spotykamy też w Bydgoszczy, gdy niekiedy system odmawia sprzedaży biletów wyświetlając komunikat, iż karta jest zastrzeżona. Przyczyną zazwyczaj są opóźnienia w rozliczeniach pomiędzy operatorem systemu płatności a bankami, na co wpływu nie ma pasażer. Za problemy z płatnością z winy pasażera uznać można posługiwanie się nieważną kartą bądź nieposiadanie środków pieniężnych na koncie.
We Wrocławiu w przypadku kontroli i wykazania, że terminal nie działa właściwie, kontroler wystawia jedynie wezwanie do zapłaty za przejazd, które trzeba uiścić w ciągu 7 dni. Jest to wartość biletu jednorazowego – we Wrocławiu kwota 3,40 zł.