Za dwa tygodnie dowiemy się jakie projekty mają szansę na finansowanie z programu Kolej Plus

Za dwa tygodnie dowiemy się jakie projekty mają szansę na finansowanie z programu Kolej Plus

Czy powstanie linia kolejowa łącząca Bydgoszcz z Koronowem i Sępólnem Krajeńskim? Bliżej odpowiedzi na to pytanie powinniśmy być 27 listopada, gdy PKP PLK planuje ogłosić listę projektów, które przejdą do drugiego etapu rządowego programu Kolej Plus. Do 2028 roku rząd planuje na niego wydać 5,6 mld zł.

Nabór wniosków trwał do ostatniego tygodnia sierpnia – wnioski miały składać samorządy. W naszym województwie w proces ten specjalnie Samorząd Województwa nie ingerować, oczekując inicjatywy od gmin i powiatów. W tym terminie zgłoszono cztery projekty: wspomnianą linię kolejową Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork – a następnie wykorzystanie linii nr 281 przez Sępólno Krajeńskie i Kamień Krajeński do Chojnic; budowę linii Bydgoszcz – Szubin (rewitalizacja linii nr 356) – Żnin; modernizację nieużytkowanej linii Żnin – Inowrocław; budowę linii Chełmno – Unisław Pomorski.

 

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą szczegółową ocenę formalną każdego ze wszystkich 96 nadesłanych wniosków. Były rozmowy z wnioskodawcami, by do kolejnego etapu, który ogłosimy z końcem listopada, przeszły propozycje, które spełniają postawione w Programie kryteria. Na kolejnym etapie rolą samorządów będzie przygotowanie koncepcji dla zgłoszonych inwestycji. Duże zaangażowanie samorządów pokazuje, jak ważna jest realizacja Programu Kolej Plus – wyjaśnia Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Listę projektów, które przejdą ten ,,pierwszy przesiew” poznamy 27 listopada. Wnioskodawcy zakwalifikowanych projektów będą musieli następnie do listopada 2021 roku opracować studium inwestycyjne – na swój koszt, co dla samorządów gminnych i powiatowych może być pokaźnym wydatkiem. Powstanie wówczas lista rankingowa, na której znajdą się projekty do sfinansowania z Kolej Plus.

 

O pieniądzach już dzisiaj trzeba rozmawiaćProgram Kolej Plus zakłada rządowe dofinansowanie na poziomie 85% wartości zadania, stąd też 15% będą musiały wyłożyć samorządy. Koncepcja budowy linii Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork wydaje się ambitna, ale trudno liczyć, że gminy i powiaty sfinansują 15% wkład własny. Do dzisiaj brakuje jednoznacznego stanowiska Samorządu Województwa co do ewentualnej partycypacji, w tym większościowej, w realizacji tego zadania.

 

Wciąż nie rozstrzygnięto jeszcze, czy 15% wkład będzie mógł pochodzić z Regionalnych Programów Operacyjnych z Unii Europejskiej. Na dzisiaj budżet UE na lata 2021-2027 jest wciąż w fazie dyskusji i spekulacji, bowiem jeszcze jesteśmy przed jego ostatecznym przyjęciem.