Dzisiaj w Sejmie rozpoczynają się prace nad zmianami w ustawie oświatowej, które przygotował resort ministra Przemysława Czarnka. Ustawa okrzyknięta jako ,,lex Czarnek” zawiera szereg zmian. Krytycznie oceniają je przedstawiciele bydgoskiego samorządu oraz władze lokalnych struktur Platformy Obywatelskiej, które wskazują, że dzisiaj największym priorytetem powinna być walka z pandemią.
– Drastycznym przepisem, który ma wejść w życie będzie przepis mówiący o tym, że kurator oświaty może usunąć dyrektora jeżeli ten nie podejmie jakiś działań po jego politycznej opinii. Drugim takim drastycznym przepisem jest przepis mówiący o organizacji o organizacji zajęć pozalekcyjnych – kiedy obecnie decyduje o tym dyrektor, nauczyciele oraz zainteresowani uczniowie, w przyszłości jeżeli ustawa wejdzie w życie będzie decydować o tym kurator oświaty – – ocenia Aleksander Ławniczak z Młodych Demokratów.
Zdaniem przewodniczącej Rady Miasta Bydgoszczy, a jednocześnie wiceszefowej bydgoskiej PO Moniki Matowskiej, w pandemii ministerstwo zostawiło szkoły same – Szkoły doskonale sobie radzą bez ,,pomocy” ministerstwa, ponieważ jak pokazuje sytuacja pandemii zostały pozostawione same sobie. Najtrudniejsze decyzje, z największymi problemami muszą sobie radzić dyrektorzy, nauczyciele, rodzice, a także oczywiście uczniowie, natomiast ministerstwo zajmuje się jak chłopacy powiedzieli zajęciami dodatkowymi i sprawami, które z punktu widzenia edukacji nie mają aż tak dużego znaczenia.
Dalej Matowska wskazuje, że zamiast zajmowania się przeciwdziałaniem rozwojowi pandemii w szkołach, resort Przemysła Czarnka zajmuje się sprawami ideologicznymi.
– To nie czas na walki ideologiczne, to czas na zajmowanie się pandemią i przygotowaniem do tego szkoły – podkreśla szef bydgoskiej PO, zastępca prezydenta Michał Sztybek, który wskazuje, że chociażby w Niemczech, na wzrosty zakażeń reaguje się wprowadzeniem bezpłatnych testów na COVID-19 dla uczniów. Sztybel wezwał rząd do ujawnienia informacji o skali pandemii w szkołach, w tym jaki procent szkół faktycznie przeszła na nauczanie hybrydowe i zdalne.