Forum Bursztynowego Szlaku to nie tylko kurtuazja



Forum Bursztynowego Szlaku to nie tylko kurtuazja

W poniedziałek 11 października w sali sesyjnej bydgoskiego ratusza odbyło się I Bydgoskie Forum Bursztynowego Szlaku, w trakcie którego rozmawiano o potencjale logistycznym bydgoskiego węzła, ale też o problemach, z którymi trzeba będzie sobie poradzić oraz widoczne były niedomówienia, w sprawie których będzie trzeba popracować w przyszłości.

Prezes spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo Paweł Bukowski mówił o analizach opłacalności jakie sporządzono przy wsparciu Urzędu Miasta dla terminalu w Emilianowie. Okazuje się, że mogą one w ciągu kilkunastu lat przyciągnąć kilkanaście miliardów złotych zysku – Jakie korzyści mamy z intermodalu? Jedna złotówka zainwestowana daje 22 zł zysku. Problem polega na tym, że ktoś musi te środki zainwestować, ale korzyści będzie miało szerokie grono odbiorców – wskazywał Paweł Bukowski – Korzyści z budowy terminala przez 30 najbliższych lat w Emilianowie to jest od 14 do prawie 17 mld zł. Ani CUPT, ani opracowanie nie zwróciło uwagi na kolejne korzyści, które wymieniam, czyli rozwój obszarów.

 

 


 

 

Zdaniem Bukowskiego terminal Emilianowo może odegrać ważną rolę w Nowym Jedwabnym Szlaku, czyli wymianie handlowej z Chinami, czy to za pośrednictwem portów trójmiejskich, czy też Centralnego Portu Komunikacyjnego – Również tworzenie infrastruktury dla Nowego Jedwabnego Szlaku. Ktoś powie, że jesteśmy trochę z boku. Niekoniecznie, bo Nowy Jedwabny Szlak jest zarówno morski i to w większości 90% przeładunków ma być na drodze morskiej, którego jednym z zakończeń mają być nasze porty trójmieskie. I również Centralny Port Komunikacyjny – jeżeli chodzi o CPK to pojawia się pytanie, że to przecież pasażerski. No nie do końca – 3-4% ruchu lotniczego w tego typu portach generuje 40%. Czytałem opracowania, że żeby inwestycja CPK się zamknęła musi być ruch Cargo. I on będzie – tylko skąd zasilany? Z takich miejsc m.in. jak Emilianowo.

 

Port Gdynia liczy na szybszą modernizację linii nr 201

Terminal w Emilianowie z portem morskim Gdynia skomunikowany jest linią kolejową nr 201, która obecnie jest na dużej części jednotorowa i nie posiada elektryfikacji. Dobudowa drugiego toru oraz elektryfikacja planowane są przez PKP PLK do 2025 roku. Reprezentujący na Forum dyrektor ds. rozwojowych Portu Gdynia Leszek Jurczyk wyraził niepokój tym, że inwestycja się spowalnia – Była mowa o linii 201 pomiędzy Bydgoszczą i Gdynią. Wiemy, że się projektuje ta linia, ale ta linia była w Krajowym Programie Kolejowym już wpisana, potem została radykalnie zmniejszona prawie o 3/4 zmniejszona wartość tej realizacji. Teraz zadeklarowany termin przez PKP PLK 2025 rok, mamy sygnały, że się opóźni. To jest duży problem, dlatego apeluję tutaj do wszystkich państwa jeżeli można popierać nasze działania. Wasze działania będziemy również popierali, bo ta linia 201 ma znaczenia, zarówno dla portu Gdynia, portu Gdańsk, ale też waszej aglomeracji.

 


Dyrektor Jurczy z Portu Gdynia

 

 

 

Współpraca w regionie jeszcze nie taka jak powinna

– Jest to projekt ponad polityczny, ponad podziałami – tak mówił o terminalu w Emilianowie prezes Paweł Bukowski wskazując, że udaje się w tym temacie współdziałać zarówno rządowi i samorządom, pomimo różnic politycznych. Bukowski mówił z uznaniem o współpracy z władzami Bydgoszczy i gminy Nowa Wieś Wielka, w której leży Emilianowo. Padły jednak też gorzkie słowa pod adresem Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Od co najmniej dwóch lat spotykamy się z wicemarszałkami, z dyrektorami departamentów, obecny tu pan prezes Półgrabski też. Były propozycję składane, nie ma odzewu.

 

Do tych słów odniósł się w dyskusji reprezentujący Zarząd Województwa, dyrektor Adam Stańczyk, który ocenił słowa Bukowskiego za nieuczciwe – Nie będzie żadnych problemów, aby udowodnić, aby realizacja Emilianowa była niezgodna z polityką rozwoju województwa, bo wszędzie ta zgodność w dokumentach jest podkreślana, co więcej jest podkreślana ranga i znaczenie dla rozwoju województwa.

Z kolei radny wojewódzki Roman Jasiakiewicz wspomniał, że nie tak dawno Zarząd Wojewódzka odpowiedział na apel sejmikowej komisji, aby podjąć rozmowy o wejściu do spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo.

 

Padły na Forum dość gorzkie słowa, ale jest też duża nadzieja, że wzajemna współpraca ulegnie poprawie.

 

W I Bydgoskim Forum Bursztynowego Szlaku reprezentowana była także Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego oraz Bydgoski Park Przemysłowo Technologiczny. Dyskutowano o realizowanym projekcie COMBINE, który ma prowadzić z jednej strony do poprawy dojazdu do Emilianowa, ale też do międzynarodowej promocji bydgoskiego węzła logistycznego.

 

Drugi panel poświęcony był przyszłości drogi wodnej E-70, o którym szerzej napiszemy na dniach w osobnej publikacji.

 

I Bydgoskiemu Forum Bursztynowego Szlaku przysłuchiwali się przedstawiciele Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk, to organizacja skupiająca województwa w przebiegu korytarza Bałtyk-Adriatyk. Była to zatem też okazja do promowania w tym gremium bydgoskiego potencjału.

 

Patronat honorowy nad I Bydgoskim Forum Bursztynowego Szlaku objęli: Minister  Łukasz Schreiber, prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski oraz sejmowa Komisja Infrastruktury.

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/SrsFLaB7egI” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen ]