Jeszcze przed otwarciem ofert na obsługę linii autobusowych wpłynęło kluczowe odwołanie



Jeszcze przed otwarciem ofert na obsługę linii autobusowych wpłynęło kluczowe odwołanie

Planowane na koniec czerwca otwarcie ofert złożonych przez potencjalnych przewoźników 11 linii autobusowych miejkich w latach 2023-2031 zostało przesunięte na 2 sierpnia. Główną przyczyną przesunięcia jest odwołanie jakie do Krajowej Izby Odwoławczej złożył przewoźnik Mobilis.

Kancelaria prawna reprezentująca Mobilis miała cztery zarzuty do treści ogłoszonego na początku czerwca przetargu. Dwa dotyczyły zasad waloryzacji wynagrodzenia z powodu wzrostu cen spowodowanego inflacją, co zdaniem Mobilisu jest przerzucaniem ryzyk na operatora, który wygra przetarg. Mobilis podnosi m.in. to, że przedsiębiorcy nie są wstanie przewidzieć wzrostów minimalnego wynagrodzenia, które ustala rząd. Przetarg obowiązywać ma natomiast do 2030 roku.

 

 

Trzeci zarzut dotyczy przewidzianych w specyfikacji przetargowej kar umownych za źle wykonaną usługę. Przedsiębiorstwo wskazywało, że zaproponowany w specyfikacji przetargowej limit kar umownych omijał znoweliowane przepisy, gdzie kara umowna nie może przekroczyć 20% wartości umowy.

 

Czwarty zarzut dotyczył wymogu wniesienia wadium.

 

Zmiany w SIWZ

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej odnosząc się do odwołania Mobilisu uznał pierwsze trzy zarzuty za zasadne. Zmieniona została specyfikacja przetargowa poprzez wprowadzenie korzystniejszych dla przyszłego operatora zasad waloryzacji wynagrodzenia w oparciu ogłoszaną przez prezesa GUS średnią cenę wozokilometra.

 

Jeżeli chodzi o kary umowne, w specyfikacji przetargowej zawarta klauzulę, że nałożone kary umowne nie będą mogły przekroczyć 20% umowy.

ZDMiKP wniósł do KIO oddalnie ostatniego zarzutu dotyczącego wadium.

 

Operator będzie jeden

Przetarg obejmuje obsługę następujących linii: 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85. W większości do końca 2022 roku będą obsługiwane one przez firmę Irex Trans, która wygrała przetarg kilka lat temu.

 

W umowie zawarto kary umowne według podobnej tabeli jak ma obowiązywać po 1 stycznia 2023 roku. Ostatnie zmiany sprawią jednak, że będzie obowiązywał limit 20% kar w stosunku do wartości umowy, czyli będzie ona pod tym względem korzystniejsza dla operatora.

 

Nie przewiduje się skladania częściowych ofert, zatem przetarg wyłoni operatora na wszystkie wymienione powyżej linie autobusowe. Pozostałe linie obsługiwać będzie komunalny MZK. Może się zdarzyć, że najkorzystniejszą ofertę złoży MZK, wówczas będzie operatorem wszystkich linii. Żeby znać jednak więcej szczegółów musimy poczekać do otwarcia ofert, co jeżeli nie nastąpi nic istotnego, powinno mieć miejsce 2 sierpnia.