Rok działalności Nowego Bursztynowego Szlaku

Rok działalności Nowego Bursztynowego Szlaku

22 grudnia 2020 roku miało miejsce zebranie założycielskie stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak. Dzisiaj mija pierwszy rok działalności organizacji, której celem jest zabieganie o wzrost rangi Węzła Logistycznego Bydgoszcz w sieci TEN-T oraz promocja transportu intermodalnego.

 

W marcu 2021 roku Sąd Rejonowy w Bydgoszczy dokonał formalnego wpisu Nowego Bursztynowego Szlaku do rejestru stowarzyszeń oraz nadał mu numer KRS.

Główne postulaty o jakie zabiega Nowy Bursztynowy Szlak to:
– uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T;
– uznanie za element sieci bazowej TEN-T linii kolejowej nr 201 oraz dróg ekspresowych S-5 i S-10;
– ujęcie w sieci TEN-T ciągu kolejowego linii nr 18 i 203 (korytarz Bydgoszcz – Szczecin/Świnoujście) oraz drogi wodnej E-40

Pierwszy rok działalności to przede wszystkim sprawy organizacyjne, utworzenie strony internetowej oraz opracowanie materiałów informacyjnych, a także nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi partnerami, zarówno z Polski, ale też zagranicy.

 

W 2021 roku miały miejsce też trzy ważne dla Nowego Bursztynowego Szlaku wydarzenia:

1. Rail Freighcht Summit w Łodzi

W dniach 1 i 2 września w Łodzi odbyła się tegoroczna edycja Rail Freil Summit organizowanego przez holenderską grupę ProMedia. Wydarzenie przyciągnęła ponad 200 profesjonalistów z branży logistycznej. Tegoroczna edycja była w sposób szczególny poświęcona handlowi z Chinami. Wśród prelegentów znalazł się prezes naszego stowarzyszenia Łukasz Religa.

Prezes Nowego Bursztynowego Szlaku wygłosił prezentację pt. „The development potential of the logistics mode in Bydgoszcz”. Wystąpienie dotyczyło w głównej mierze potencjału jaki będzie miał terminal w Emilianowie w bliskiej współpracy z portami morskimi w Gdańsku i w Gdyni, a także w przyszłości w Szczecinie i w Świnoujściu. Nawiązując natomiast do przesłania konferencji dotyczącego handlu z Chinami wskazaliśmy potencjał wykorzystania korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk wraz z potrzebą bliższej współpracy Polski z węzłem Budapeszt, mowa była również o inicjatywie autostrady morskiej Gdynia – Karlskrona. Te elementy tworzą potencjał, aby Bydgoszcz odgrywała rolę w Nowym Jedwabnym Szlaku i wymianie handlowej Chin ze Skandynawią.

 

 

2. I Bydgoskie Forum Bursztynowego Szlaku
Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak było organizatorem tego wydarzenia pod patronatem honorowym: Ministra Łukasza Schreibera, Prezydenta Miasta Bydgoszczy Rafała Bruskiego oraz sejmowej Komisji Infrastruktury. Forum odbyło się 11 października.

W trakcie wydarzenia rozmawiano o potencjale logistycznym bydgoskiego węzła, ale też o problemach, z którymi trzeba będzie sobie poradzić. W drugim panelu odbyła się też dyskusja o przyszłości drogi wodnej E-70.

Prezes spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo Paweł Bukowski mówił o analizach opłacalności jakie sporządzono przy wsparciu Urzędu Miasta dla terminalu w Emilianowie. Okazuje się, że mogą one w ciągu kilkunastu lat przyciągnąć kilkanaście miliardów złotych zysku – Jakie korzyści mamy z intermodalu? Jedna złotówka zainwestowana daje 22 zł zysku. Problem polega na tym, że ktoś musi te środki zainwestować, ale korzyści będzie miało szerokie grono odbiorców – wskazywał Paweł Bukowski – Korzyści z budowy terminala przez 30 najbliższych lat w Emilianowie to jest od 14 do prawie 17 mld zł. Ani CUPT, ani opracowanie nie zwróciło uwagi na kolejne korzyści, które wymieniam, czyli rozwój obszarów.
W grudniu wydano broszurkę podsumowującą Forum.

 

{youtube}VNw2rTflVT4{/youtube}

 

3. VIII Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk
W dniach 2 i 3 grudnia w Grudziądzu odbyło VIII Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk. Wydarzenie było okazją do zacieśniania relacji z podmiotami zainteresowanymi rozwojem intermodalności w porcie.

 

Więcej informacji na stronie stowarzyszenia – https://bursztynowyszlak.eu/