Stawką jest przyśpieszenie rozwoju Bydgoszczy o kilkanaście lat

Kolejowy Masterplan 2030

22 grudnia odbyło się walne zebranie Stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak, którego podstawowym celem jest wzrost rangi Bydgoszczy w europejskim systemie transportowym. Celem priorytetowym jest uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T,co oznaczałoby znacznie większe fundusze z Unii Europejskiej na rozwój bydgoskiego węzła logistycznego. Inicjatywa staje się też płaszczyzną do współpracy ponad podziałami politycznymi.

 

Bydgoszcz jest obecnie według dokumentów Unii Europejskiej węzłem sieci kompleksowej (uzupełniającej) – sieć kompleksowa ma zostać rozbudowana do 2050 roku, gdy sieć bazowa już do 2030 roku. To pokazuje stawkę o jaką toczy się gra. Stowarzyszenie głównie będzie aktywne w promowaniu korzystnych regionu koncepcji na zewnątrz, przede wszystkim w Europie.

 

Dzieje Bydgoszczy od zawsze związane były z międzynarodowymi szlakami komunikacyjnymi. Prawdopodobnie już 2 tys. lat temu przez Bydgoszcz przebiegał Bursztynowy Szlak. Przyglądając się bliżej czasom współczesnym, kluczowy staje się XVIII wiek, w który Bydgoszcz weszła wyniszczona wojnami, wyszła jednak z nowym impulsem rozwojowym jakim była budowa Kanału Bydgoskiego – drogi wodnej łączącej Wisłę z Odrą. Kolejny impuls przyszedł pod koniec XIX wraz z budową kolei żelaznej. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości rozpoczęła się wojna celna z Niemcami, co wymusiło na Polakach dywersyfikację rynków zbytu. Szczególną rolę odegrał eksport morski, dla rozwoju którego w latach 30. XX wieku powstała Magistrala Węglowa przebiegająca przez Bydgoszcz, dla skomunikowania portu w Gdyni ze Śląskiem. Magistrala Węglowa do dzisiaj jest ważniejszym szlakiem kolejowej wymiany towarowej w Europie, będąc także elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

 

Dzieje Bydgoszczy od zawsze związane były z międzynarodowymi szlakami komunikacyjnymi. Prawdopodobnie już 2 tys. lat temu przez Bydgoszcz przebiegał Bursztynowy Szlak. Przyglądając się bliżej czasom współczesnym, kluczowy staje się XVIII wiek, w który Bydgoszcz weszła wyniszczona wojnami, wyszła jednak z nowym impulsem rozwojowym jakim była budowa Kanału Bydgoskiego – drogi wodnej łączącej Wisłę z Odrą. Kolejny impuls przyszedł pod koniec XIX wraz z budową kolei żelaznej. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości rozpoczęła się wojna celna z Niemcami, co wymusiło na Polakach dywersyfikację rynków zbytu. Szczególną rolę odegrał eksport morski, dla rozwoju którego w latach 30. XX wieku powstała Magistrala Węglowa przebiegająca przez Bydgoszcz, dla skomunikowania portu w Gdyni ze Śląskiem. Magistrala Węglowa do dzisiaj jest ważniejszym szlakiem kolejowej wymiany towarowej w Europie, będąc także elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

 

Do Stowarzyszenia przystąpili m.in.: poseł Jan Szopiński, radny wojewódzki Roman Jasiakiewicz, radni Rady Miasta Bydgoszczy Grażyna Szabelska i Robert Kufel oraz radny powiatu bydgoskiego Adam Ryfa. Obecnie stowarzyszenie jest w fazie rejestracji

 

Zarząd:

Łukasz Religa – prezes
Kinga Ćwiklińska – wiceprezes
Mirosław Pankowski – wiceprezes

 

Komisja rewizyjna:
Marcin Sypniewski – przewodniczący
Paulina Wenderlich
Adam Ryfa

Kluczowe postulaty:
– Uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej
– Uznanie za element sieci bazowej linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz – Gdynia (obecnie sieć kompleksowa)
– Uznanie za element sieci bazowej drogi ekspresowej S-5 (obecnie sieć kompleksowa)
– Włączenie do sieci TEN-T drogi wodnej E-40
– Włączenie do sieci TEN-T ciągu kolejowego Bydgoszcz – Szczecin, co pozwoli odgrywać rolę kluczowego węzła przeładunkowego przez Bydgoszcz także dla portów morskich w Szczecinie i w Świnoujściu.

Poparcie dla postulatów:
– Włączenia węzła Budapeszt do korytarza Bałtyk-Adriatyk
– Rozwoju inicjatywy autostrady morskiej Gdynia – Karlskrona