W 2022 roku rekordowe koszty utrzymanie regionalnych połączeń kolejowych

Jak już wiemy przewozy kolejowej od 12 grudnia bieżącego roku do 10 grudnia przyszłego będą odbywać się w oparciu o powierzenie tych usług przewoźnikom lub przewoźnikowi na drodze powierzenia, obecnie zaś prowadzone są negocjacje. Możemy jednak szacować ile to będzie kosztowało na podstawie projektu budżetu województwa na 2022 rok, a zanosi się na rekordową kwotę.

 

Z projektu budżetu na 2022 rok wnika, że przewozy kolejowe od 1 stycznia do 10 grudnia 2022 roku kosztować mają 130 mln zł. Od 11 grudnia obowiązywać mają umowy z wieloletniego przetargu do 2030 roku – przy czym od 11 grudnia do 31 grudnia 2022 roku szacuje się, że za połączenia zapłacimy 5,7 mln zł. Oznacza to, że szacunek na cały 2022 rok to 135,7 mln zł dopłaty dla przewoźników za wykonywanie usług przewozowych.

 

Dla porównania plan na 2021 rok to zaledwie 90,8 mln zł, w połowie roku urealniony do 110,9 mln zł. Na kolej wydamy zatem w przyszłym roku o 20 ponad 20 mln zł więcej. Na dzisiaj ciężko powiedzieć czy wpłynie to na poprawę oferty przewozowej, będziemy mogli powiedzieć to dopiero po zakończeniu przez Zarząd Województwa i przewoźników negocjacji. Trzeba się liczyć też z tym, że po prostu usługi przewozowe rosną, chociażby z uwagi na wzrost cen prądu elektrycznego, który napędza pociągi na liniach z elektryfikacją.

 

Fakt, że negocjujemy jako region jednoroczną umowę powierzenia stawia województwo w gorszej sytuacji negocjacyjnej, gdyby to była od początku umowa wieloletnia jak w przypadku większości województw. Dla porównania ze stanu na grudzień 2020 roku województwo zachodniopomorskie, które zawarło umowę z Polregio do 2030 roku dopłaca do przejechanego kilometra 17 zł, natomiast kujawsko-pomorskie z umową jednoletnią ponad 23 zł. Te stawki mogą być w trakcie obowiązywania umów urealniane, ale warunki startowe kujawsko-pomorskie miało gorsze od wspomnianego zachodniopomorskiego. Właściwie tylko województwo kujawsko-pomorskie nie zawarło umowy wieloletniej z przewoźnikami.

 

Rekordowe koszty spłaty zobowiązań

Z projektu budżetu na 2022 rok dowiadujemy się, że planowane dochody województwa to 1,521 mld z, natomiast wydatki 1,568 mld zł, co daje 47 mln zł deficytu. Na tym tle ponad 135 mln zł na utrzymanie połączeń kolejowych to spora pozycja.

 

Wydatki majątkowe, czyli inwestycyjne, zaplanowane na 2022 rok to blisko 710 mln zł.

 

W roku 2022 województwo zabezpiecza też kwotę blisko 42 mln zł na poręczenie rat kredytu dla Kujawsko-Pomorskich Inwestycji Medycznych, który zaciągnięty został z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na inwestycje medyczne realizowane w okolicach 2010 roku. Po 2020 roku raty kredytu znacząco wzrosły, co planowano już w momencie zawierania kredytu, przy ustalaniu harmonogramu, w przyszłym roku będzie to pierwszy raz ponad 40 mln zł rocznie. To zobowiązanie będzie spłacone dopiero po 2030 roku, przy czym do 2032 roku planuje się raty powyżej 40 mln zł.