Właściciel Focus Mall z powodu COVID-19 zarobił nieco mniej, jego podnajemcy często z ogromnymi stratami

Fot: Bogusław Białas

Atrium European Real Estate w 2020 roku z najmu przestrzeni w swoich galeriach handlowych odnotowało przychód 138,9 mln euro o 21,3% mniej niż w 2019 roku, gdy było to 176,4 mln euro, ale już zysk EBIDTA spadł jedynie o kilkanaście procent. Spółka jest właścicielem bydgoskiej galerii Focus Mall. Gorzej wygląda już sytuacja najemnców.

 

Pandemia COVID-19 poza kryzysem zdrowotnym wywołuje również kryzys gospodarczy, który uderza także w galerie handlowe. W 2020 roku w Polsce były one zamknięte przez dużą część marca, cały kwiecień, połowę listopada i końcówkę grudnia. Właściciel Focus Mall operujący oprócz Polski także w Czechach na Słowacji i Rosji odczuł to spadkiem zysku EBIDTA z 153,6 mln euro do poziomu 131,3 mln euro, czyli o 14,5%. Mówimy jednak wciąż o ponad 100 mln euro zysku.

 

W miarę dobry wynik finansowy spowodowany może być  zrzucaniem w dużej mierze ryzyk finansowych na najemców, których sytuacja finansowa może być już dużo gorsza.

 

Najemca już na minusie

Jednym z głównych najemców w Focus Mall jest polska spółka LPP S.A, właściciel takich marek odzieżowych jak Reserved, House czy Cropp. Spółka jeszcze nie podsumowała roku 2020, ale opublikowała raport śródroczny do 31 października. W tym okresie strata wynosiła ponad 145,7 mln zł. Spółka w swoich komunikatach za główną przyczynę pogorszenia wyniku finansowego wskazuje pandemię COVID-19.

 

Raj podatkowy

Atrium European Real Estate zarejestrowany jest na wyspie Jersey pomiędzy Francją i Wielką Brytanią, która nazywana jest rajem podatkowym. W przeciwieństwie do LPP SA z siedzibą w Gdańsku, która podatki płaci w Polsce. Grupa Altrium została w 2019 roku wykupiona przez izraelską spółkę Gazit-Globe.

 

Z analizy Atrium European Real Estate wynika, że w 2020 roku Polacy wydali o 3% mniej na zakupy niż w 2019 roku – bardziej oszczędni od nas byli chociażby Czesi i Rosjanie. Grupa kapitałowa przewiduje, że w bieżącym roku wydamy o 6% więcej niż przed rokiem.