Przyjęta jesienią przez radnych strategia rozwoju elektromobilności zakładała, że w 2023 roku na bydgoskich ulicach pojawi się 21 autobusów zeroemisyjnych. Zapisy ogłoszonego na początku przetargu na obsługę 11 linii autobusowych co prawda tego nie wykluczają, ale zmniejszają prawdopodobieństwo tego scenariusza.
O co chodzi? Radni uchwalając strategię rozwoju elektromobilności wskazali w niej, że 20 zeroemisyjnych autobusów będzie należeć do prywatnego przewoźnika, w ramach planowanego przetargu na wieloletnią obsługę linii. Przetarg już ogłoszono, ale ostatecznie w nim wymóg dotyczący zeroemisyjnych autobusów się nie znalazł, czyli to czy takowe się pojawią będzie zależeć od woli oferentów. Zapisano natomiast, że muszą być to autobusy fabrycznie nowe, wyprodukowane najpóźniej w 2022 roku.
ZDMiKP: Po analizach nie planujemy zakupu autobusów zeroemisyjnych
O odejście od uchwalonej przez radnych strategii pytamy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. W odpowiedzi dowiadujemy się, że samorządy co 36 miesięcy muszą przeprowadzać analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem w komunikacji publicznej autobusów zeroemisyjnych. Gdy nie wykazuje ona takich korzyści, wówczas ustawa ma zezwalać na odejście od wymogu wdrażania taboru zeroemisyjnego – Jeżeli wyniki analizy wskazuje na brak korzyści z wykorzystania autobusów zeroemisyjnych . jednostka samorządu terytorialnego może nie realizować obowiązku osiągnięcia poziomu udziału autobusów zeroemisyjnych – cytuje nam ZDMiKP ustawę.
Analizy przeprowadzane przez ZDMiKP miały nie wykazywać korzyści – Na podstawie wyniku powyższych analiz, nie planujemy w najbliższym czasie zakupu autobusów zeroemisyjnych. Jesteśmy jednak otwarci na takie rozwiązania, jeżeli tylko pojawi się możliwość np. współfinansowania takie przedsięwzięcia. Miasto Bydgoszcz brało udział w dwóch projektach dot. elektromobilności. Jeden z nich został zawieszony. W drugim nie otrzymaliśmy dofinansowania na tego rodzaju działania. Docelowo planujemy zakupić autobusy wodorowe – informuje nas rzecznik Tomasz Okoński.
Nie wskazuje się jednak kiedy mogłyby się pojawić autobusy wodorowe. ZDMiKP informuje, że blisko 200 autobusów jeżdżących po bydgoskich ulicach spełnia normy Euro6 i Euro5, jedynie 30 pojazdów ma gorsze parametry. Ponadto ZDMiKP uważa, że efekt ekologiczny przynosi rozwój transportu tramwajowego.
Z analizy w oparciu o którą powstała bydgoska strategia rozwoju elektromobilności szacuje, że w 2017 roku transport wyprodukował na terenie Bydgoszczy 604 tys MgCO2e, w czym udział komunikacji miejskiej oraz pojazdów administracji samorządowej wyniósł 39,4 tysMgCO2e. Dla porównania mieszkalnictwo wyprodukowało 698 tys. MgCO2e.