Zieloni: Cała ta koncepcja powinna wylądować na śmietniku



Wizualizacja portu w Solcu

W czwartek władze województwa w Chełmie witały barkę z około 150 tonami ładunku, na tej uroczystości pojawili się też ekolodzy wyrażając swój protest wobec planów budowy kolejnych stopni wodnych na Wiśle. Tego samego dnia przez Urzędem Marszałkowskim działacze Zielonych i Polski 2050 Szymona Hołowni wyrazili poparcie dla postulatów ekologów. O krytyce polityki władz województwa rozmawiamy z Sylwestrem Jankowskim z Zielonych.

– Dla mnie największym problemem w naszym kraju, mówiąc o ekologii, to nie jest brak wykształcenia. My mamy wielu wykształconych ludzi, marszałek ma też wykształcenie przyrodnicze, natomiast brak chęci zrozumienia praw natury – wyjaśnia nam Sylwester Jankowski – Od wielu lat mówimy, że najlepszym rozwiązaniem dla Włocławka i Kujaw jest rozebranie tamy i mówimy o tym głośno. Jest to nie w smak wielu osobom, bo się wielokrotnie z takimi opiniami spotkałem, ale robimy i mówimy to w co wierzymy.

 

– Jesteśmy generalnie przeciw temu co jest tak silnie lansowane przez lobby marszałkowsko-energetyczne – mówi nasz rozmówca. Zarówno Zieloni oraz Polska 2050 uważają, że powinniśmy zamiast na rozwój żeglugi śródlądowej, stawiać na dalszy rozwój kolei – Kolej po pierwsze daje największe możliwości. Po drugie mamy dobrze, może nie najlepiej, ale powiedzmy na ,,czwórkę” rozbudowaną infrastrukturę kolejową, ta kolej z roku na rok jest unowocześniania, w związku z tym prościej jest dużo mniej pieniędzy władować w rozwój kolei i jeszcze bardziej ją unowocześnić. Są wyliczenia, które mówią, że można za te pieniądze, które pochłonęłoby Siarzewo – Polskę wzdłuż i w szerz, czyli północ – południe i wschód- zachód, zrobić dwa takie pasy kolejowej autostrady. Wisła powinna być jak najbardziej naturalną rzeką tam powinna rozwijać się żegluga, ale taka w stylu holenderskim, niemieckim, czyli lokalna, dająca możliwość zatrudnienia lokalnym społecznością.

,,Poroniony” pomysł portu na Wiśle

– Do transportu rzecznego potrzebujemy wysokiego poziomu wody, jest duże zanurzenie. Ja już w zeszłym roku mówiąc o tej sytuacji, aczkolwiek w kontekście jeszcze innego chorego pomysłu jakim był port multimodalny w Bydgoszczy, pytałem się jak będą kajakami z Gdańska te chińskie kontenery przewozić, jest to naprawdę poroniona koncepcja – mówi Jankowski o opracowanej w ramach projektu Emma koncepcji portu rzecznego.

 

– Pan mówi o koncepcji pomiędzy Solcem Kujawskim, a Bydgoszczą. Pojawił się pomysł, żeby stworzyć terminal przeładunkowy w Emiianowie – jak się zapatrujecie na ten projekt? – dopytuję rozmówcę.

– Słyszałem o Emilianowie, ale nie wgłębiałem się, ale generalnie transport kolejowy – tak, bo to jest przyszłość – odpowiada Sylwester Jankowski.

 

Przedstawiciela Zielonych pytaliśmy też o deklaracje zawartą w konwencji AGN, aby do IV klasy żeglowności doprowadzić również drogę wodną E-40, biegnącą obecnie Kanałem Bydgoskim i Notecią – Rzeki powinny być możliwie naturalne, jakiekolwiek kanały, próby prostowania, betonowania, tworzenia czegoś co w naturze samo nie istnieje kończy się źle – odnosi się negatywnie również do tego bardziej przyszłościowego planu.


Całą rozmowa do odsłuchania w materiale mutlimedialnym.

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/gfwdzLr1P8I” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen ]