100 lat portu w Gdyni – najmłodszego, a zarazem najstarszego polskiego portu

100 lat portu w Gdyni – najmłodszego, a zarazem najstarszego polskiego portu

23 września Sejm RP przyjął ustawę w sprawie budowy portu morskiego w Gdyni. Decyzja podyktowana była tym, że Gdańsk wraz portem miały status wolnego miasta, stąd też Polska chcąc prowadzić handel zagraniczny musiała postawić na budowę swojego portu. Dodatkowo decyzję umacniała wojna celna jaką toczyła Polska z Niemcami. Budowa portu pozwoliła niewielkiej miejscowości jaką była Gdynia, stać się już po kilku latach ponad 100 tys. miastem.

 

Sam port uroczyście otwarto już kilka miesięcy później. Budowę portu nadzorował inżynier Tadeusz Wenda, duży wpływ polityczny dla jego prężnego rozwoju miał natomiast minister Eugeniusz Kwiatkowski. W latach 30-tych władze II Rzeczypospolitej zdecydowały się połączyć port ze Śląskiem budują magistralę węglową, która przebiega przez Bydgoszczy. Dzieje gdyńskiego portu i Bydgoszczy od tego momentu łączyło wiele. Przed II wojną światową Bydgoszcz była najbliższym dużym miastem, przez co odgrywała już rolę zaplecza dla gdyńskiego. Z usług gdyńskiego portu korzystali też nasi południowi sąsiedzi – wówczas Czechosłowacy i Węgrzy.

 

Przyszłość również może upływać pod znakiem bliskiej współpracy. Koncepcja terminalu intermodalnego Bydgoszcz – Emilianowo może dać podwaliny pod stałą współpracę w korytarzu Bałtyk – Adriatyk, który z kolei sprawia, że polskie porty mają szansę blisko kooperować z terminalami w Czechach, w Słowacji, na Węgrzech, w Austrii, czy we Włoszech.

 

W czwartek w Porcie Gdynia rozpoczęło się IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk w ramach Kongresu Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy. W obecności m.in. unijnej koordynator z ramienia Komisji Europejskiej korytarza Bałtyk-Adriatyk omawiane są główne wyzwania przed którymi stoi polska logistyka, zwłaszcza w dobie wojny na Ukrainie.

 

Port Gdynia ma 100-lat z tego powodu jak spojrzymy na polskie duże porty jest jednym z najmłodszych, port gdański może szczycić się bowiem nawet być może tysiącem lat tradycji. Gdynia jest jednak pierwszym polskim portem jaki służył gospodarce narodowej po odzyskaniu przez Polskę niepodległości.