Dzisiaj w kujawsko-pomorskim nie wyjedzie ponad 30 pociągów. Ekonomii nie da się oszukać

Wczorajsze informacje ze spółki Polregio mówiły o odwołanych ponad 20 pociągach, Niestety dzisiejszy komunikat mówi już o ponad 30 połączeniach. Tak duża niepewność sprawia, że kolej stała się dość niepewnym środkiem transportu i osoby, które dojeżdżały do tej pory pociągami muszą zaczynać szukać sobie alternatyw.

Na dzisiaj nie mamy tak naprawdę nic pewnego, bowiem w rozmowach pomiędzy związkowcami a rządem (głównym właścicielem Polregio) nie ma przełomu, natomiast na stole leży strajk generalny, czyli ruch pociągów Polregio może stanąć całkowicie, a w skrajniejszym wypadku może dojść nawet do blokady torów i ruch kolejowy stanie całkowicie.

 

Kolejarze domagają się 700 zł podwyżki, wskazując na dziką inflację oraz to, że kiedyś zarabiali znacznie powyżej minimalnej krajowej, a wraz z podnoszeniem przez rząd płacy minimalnej, wielu z nich zarabia właśnie tą kwotę minimalną. Przewoźnik podwyżek tak wysokich nie jest wstanie dać, bowiem ekonomii się nie da oszukać. W kujawsko-pomorskim Polregio jeździ po trasach z elektryfikacją, a ceny prądu przecież też poszły w górę. Władze województwa podniosły nieco ceny biletów, ale podwyżki trzeba robić ostrożnie, bowiem zbyt radykalne odstraszą pasażerów od tej formy transportu. W tej sytuacji nie ma z czego dać podwyżek maszynistom.

 

Sprawa jest skomplikowana

W 2008 roku przewoźnik (wówczas używający nazwy Przewozów Regionalnych) został podzielony w udziałach na poszczególne województwa. Taka forma się ekonomicznie nie sprawdziła i w ramach planu ratowania przewoźnika w 2015 roku przeprowadzono nacjonalizację – pakiet kontrolny przewoźnika przejął Skarb Państwa. Unia Europejska uznała to za pomoc publiczną, z tego też powodu Polregio do 2023 roku nie może korzystać z dotacji unijnych na zakup taboru.

 

Dzisiaj większościowe udziały ma Skarb Państwa, zatem najwięcej do powiedzenia ma rząd, ale z uwagi na uwolnienie rynku kolejowego w Europie, ma też ograniczone możliwości działania. Rząd nie może tak po prostu przekazać przewoźnikowi większych pieniędzy, bo wówczas uznane byłoby to za niedozwoloną pomoc publiczną.

 

Mniejszościowe udziały z kolei nalezą do województw (kujawsko-pomorskie ma około 2,9% udziałów), ale to z kolei samorządy wojewódzkie są głównymi klientami usług świadczonych przez przewoźnika, poprzez dopłacanie do każdego przejechanego kilometra. Ten segment działa w warunkach wolnego rynku (do 2030 roku Unia Europejska chce całkowicie wolnej konkurencji), ostatnie lata byliśmy świadkami chociażby sporów naszego marszałka województwa z Polregio, w celu uzyskania najniższej ceny za każdy kilometr. Władze każdego z województw korzystających z usług Polregio (część województw ma też swoich przewoźników kolejowych) dążą do najniższej ceny usługi. Ostatnie dni pokazują, że coś jednak w tej ekonomii nie zadziałało.

 

Polregio w kujawsko-pomorskim ma umowę do 13 grudnia br. Od 14 grudnia do grudnia 2030 roku przewozy mają być zlecone w oparciu o wyniki przetargu, który wciąż nie został ogłoszony (na ostatniej sesji sejmiku deklarowano, że nastąpi to do końca kwietnia). Ostatni kryzys, który jest w Polregio ogólnopolski (choć kujawsko-pomorskie dotyka dość mocno), może sprawę przetargu nieco skomplikować, bowiem przewoźnik odwołujący dzisiaj ponad 30 połączeń, może nie być wstanie złożyć deklaracji na kwoty przewozów przez blisko 10 lat.

 

Lista odwołanych 21 kwietnia pociągów (z komunikatu Polregio):

55540 Bydgoszcz Gł. (13:30) – Inowrocław (14:10)

55571 Inowrocław (14:32) – Bydgoszcz Gł. (15:10)

55542 Bydgoszcz Gł. (15:37) – Inowrocław (16:14)

55575 Inowrocław (16:30) – Bydgoszcz Gł. (17:08)

55546 Bydgoszcz Gł. (17:31) – Inowrocław (18:09)

55391 Inowrocław (19:39) – Toruń Gł. (20:07)

57302 Inowrocław (9:46) – Poznań Gł. (11:16)

55382 Bydgoszcz Gł. (10:51 ) – Toruń Gł. (11:38)

55243 Włocławek (9:25 ) – Bydgoszcz Gł. (10:49) – odwołany na odc. Włocławek–Toruń Gł.

55549 Włocławek (12:09 ) – Bydgoszcz Gł. (13:35)

55237 Toruń Gł. (14:52) – Toruń Wsch. (15:00)

55826 Toruń Wsch. (15:30) – Bydgoszcz Gł. (16:24)

55503 Bydgoszcz Gł. (9.35) – Nakło n/Not. (10.05)

55212 Nakło n/Not. (10:17) – Bydgoszcz Gł. (10.46)

55800 Toruń Gł. (10.34 ) – Włocławek (11.20)

55272 Toruń Gł. (16.52 ) – Włocławek (17.37)

55833 Włocławek (18.37) – Bydgoszcz Gł. (20.02)

55892 Bydgoszcz Gł.(21.05) – Kaliska Kuj. (22.51)–odwołany na odc. Bydg. Gł.–Toruń Gł.

51202 Toruń Gł. (13.10) – Kutno (14.42)

15209 Kutno (14.54) – Toruń Gł. (16.25)

55769 Toruń Gł. (13.29) – Bydgoszcz Gł. (14.14)

55298 Bydgoszcz Gł. (20.09) – Toruń Wsch. (21.03)

55824 Bydgoszcz Gł. (14.33) – Toruń Gł. (15.20)

55138 Bydgoszcz Gł. (16.14) – Toruń Gł. (16.55)

55269 Toruń Gł. (21.38) – Bydgoszcz Gł. (22.24)

55527 Bydgoszcz Gł. (22.31) – Wyrzysk Osiek (23.21)

90225 Toruń Gł. (15.25) – Olsztyn Gł. (17.58)

90246 Olsztyn Gł. (18.57) – Toruń Gł. (21.33)

75308 Poznań Gł. (13.59) – Toruń Wsch. (16.05)

75312 Poznań Gł. (15.57) – Toruń Wsch. (18.15)

57324 Toruń Wsch. (12.57) – Poznań Gł. (15.07)

57326 Toruń Wsch. (16.58) – Poznań Gł. (19.07)

75316 Poznań Gł. (19.42) – Inowrocław (21.18)

57328 Toruń Wsch. (18.53) – Poznań Gł. (21.00)

75306 Poznań Gł. (11.52) – Bydgoszcz Gł. (14.05).