Nakielska stanie się drogą wojewódzką. Czy uda się dzięki temu pozyskać środki unijne?



Nakielska stanie się drogą wojewódzką. Czy uda się dzięki temu pozyskać środki unijne?

W poniedziałek Sejmik Województwa przyjął uchwałę w sprawie uznania ulicy Nakielskiej w Bydgoszczy za drogę wojewódzką. Wniósł o to prezydent Bydgoszczy, jak czytamy z uzasadnienia do uchwały, rozważane jest pozyskanie funduszy europejskich na jej modernizację. Zanim dojdzie do zmiany statusu tej drogi minie nieco czasu, najprawdopodobniej formalnie nastąpi to na przełomie roku – formalnie bowiem zarządzenie wydaje GDDKiA.

Podwyższenie kategorii drogi na przedmiotowym odcinku przyczyni się do stworzenia połączenia pomiędzy drogami wyższych kategorii tj. wojewódzkimi i krajowymi oraz podniesie znaczenie tej drogi w układzie komunikacyjnym województwa – czytamy w uzasadnieniu do uchwały – Ponadto, zmiana kategorii drogi z drogi powiatowej na wojewódzką na obszarze miasta Bydgoszczy umożliwi dostęp do puli środków związanych z przebudową dróg ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w perspektywie finansowej 2021-2027. Odcinki te należy rozpatrywać łącznie z uwagi na jednorodność oraz zapewnienie powiązań z drogami tej samej lub wyższej kategorii w aspekcie sieciowości.

 

Czy będzie jednak szansa na środki europejskie?

Nie jest to pierwsza sytuacja w naszym województwie, gdy drodze nadaje się status drogi wojewódzkiej, aby uzyskać dofinansowanie unijne. Taka była w Bydgoszczy chociażby sytuacja z Trasą Uniwersytecką, wówczas faktycznie udało się pozyskać dofinansowanie unijne.

 

Środki można by pozyskać z funduszy europejskich z nowej perspektywy, na dzisiaj jednak nie są znane zasady wydatkowania środków z nowego programu operacyjnego. Władze Bydgoszczy na ten element już specjalnego wpływu nie mają, bowiem negocjacje programu prowadzi Zarząd Województwa z Komisją Europejską. Z informacji jakie do nas docierają Bruksela uważa, że za dużo środków kujawsko-pomorskie chce zainwestować w inwestycje drogowe, gdy polityka Unii Europejskiej na najbliższe lata zakłada dążenie do zrównoważonego transportu. W uwagach do projektu programu Komisja Europejska wskazuje, że oczekuje zapisów uniemożliwiających finansowanie modernizacji dróg, za wyjątkiem działań poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów – być może zatem możliwe byłoby pozyskanie środków na inwestycje w infrastrukturę rowerową wzdłuż Nakielskiej. Obecnie te zapisy są w stadium negocjacji, na których wynik władze Bydgoszczy muszą poczekać.

 

Dwie drogi wojewódzkie mamy od początku roku

Na przełomie 2021 i 2022 roku drogami wojewódzkimi stał się ciąg dawnej drogi krajowej nr 25 od Tryszczyna, przez ulicę Grunwaldzką i Rondo Grunwaldzkie (gdzie łączy się z ulicą Nakielską), a dalej przez ulicę Kujawską, której nadano nr 238 oraz drogę wojewódzką nr 239 w przebiegu dawnej drogi krajowej nr 5 biegnącej alejami Wyszyńskiego i Jana Pawła II. Degradacja tych dróg w klasyfikacji związana była z budową drogi ekspresowej S-5, w której przebiegu biegnie też dawna krajowa 25-tka.