W grudniu Komisja Europejska zaproponowała projekt rewizji sieci TEN-T, cieszyć może uznanie linii kolejowej nr 201, która łączy Bydgoszcz z portem w Gdyni za element sieci bazowej, sam węzeł bydgoski widnieje jednak jako element sieci kompleksowej. Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak wniesie wkrótce do Parlamentu Europejskiego petycję, aby Bydgoszcz stała się węzłem sieci bazowej, czyli odgrywała rolę priorytetowego w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
W środę podczas zdalnej sesji poparcie dla tej petycji wyraziła Rada Powiatu Bydgoskiego jednogłośnie. W petycji wskazano, że opracowana ostatnio analiza przeładunków dla planowanego w Emilianowie terminalu przewiduje w 2030 roku osiągnięcie ponad 93 tys. TEU przeładunków. Według Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) 1 TEU należy przeliczać jako 12 ton, co daje ponad 1,1 mln przeładunków. Przy czym są to szacunki ostrożnościowe, bowiem są sygnały, że przeładunki mogą być znacznie większe. Komisja Europejska jako wymóg dla sieci TEN-T przewiduje 800 tys. ton, w tym wypadku w roku 2030 (cezurze czasowej wdrożenia sieci TEN-T) będzie on znacznie przekroczony.
– Uznanie Bydgoszczy za element sieci bazowej to nasz żywotny interes. Dlatego cieszę się, że Powiat Bydgoski wyraził w tej sprawie wyraziste stanowisko – mówi radny powiatowy Adam Ryfa, który jest członkiem Nowego Bursztynowego Szlaku.
We wtorek petycję poparła z kolei Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Nowy Bursztynowy Szlak rozmawia również z innymi samorządami i organizacjami w sprawie poparcia petycji.
Rewizja sieci TEN-T będzie przebiegała w procedurze tzw. trilogu, czyli konieczne jest uzyskanie wspólnego stanowiska Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej oraz Rady Unii Europejskiej.
Rada Powiatu Bydgoskiego popiera wystąpienie do Parlamentu Europejskiego w sprawie uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej