Przeszło 194 mln zł będzie kosztować utrzymanie połączeń kolejowych w 2023 roku o znaczeniu regionalnym. To największa pozycja w projekcie budżetu na 2023 rok jaki zaprezentował marszałek , dla porównania na rok bieżący koszty oszacowano w okolicach 140 mln zł. Nie przełoży się to jednak specjalnie na sytuację finansową województwa, bowiem w odróżnieniu od gmin i powiatów może ono liczyć na dość sporą nadwyżkę operacyjną.
Utrzymanie kolei wliczane jest do wydatków bieżących, a bilans pomiędzy dochodami i wydatkami bieżącymi przekroczy 360 mln zł, o takiej nadwyżce operacyjnej gminy i powiaty mogą tylko marzyć. Z uwagi na to, że samorządy wojewódzkie dochody mają w dużej mierze oparte na wpływy podatkowe od firm – CIT, to skutki Polskiego Ładu dotykają je w małym zakresie.
W 2023 roku na inwestycje województwo planuje wydać przeszło 800 mln zł z (z tego ponad 400 mln zł to środki europejskie, które trzeba do końca 2023 roku wydać). Lekko licząc ponad 120 mln zł z tej puli inwestycyjnej trafi na drogi wojewódzkie oraz dodatkowo ponad 250 mln zł z Unii Europejskiej.. Kluczową pozycją w 2023 roku będzie też rozbudowa Opery Nova w Bydgoszczy, na którą planuje się wydać (wraz z budową parkingu podziemnego) ponad 47 mln zł. Sporo będzie też w 2023 roku projektów unijnych dedykowanych firmom czy poprawie telekopieki medycznej, to są kolejne dziesiątki milionów złotych.
Deficyt w 2023 planuje się na poziomie 95 mln zł z uwagi na dużą pulę inwestycyjną.