W ostatnich latach ciągi rowerowe powstały m.in. na Rondzie Grunwaldzkim, Placu Poznańskim, przebudowana została też Focha i Grunwaldzka. Ratusz ma plan na kolejne ciągi, w tym dość słynna już ulica Wyzwolenie i Sudecka w Fordonie, o którą mieszkańcy zabiegają od wielu lat. ZDMiKP niedawno wybrał wykonawcę na opracowanie koncepcji programowo-funkcjonalnych, które mają przygotować inwestycje do realizacji oraz pomóc pozyskać dofinansowanie unijne.
Ulica Wyzwolenie w Fordonie jest słynna, bowiem biegnie dalej przez Strzelce Górne do Jarużyna. Na terenie gminy Osielsko powstał już dość długi ciąg rowerowy, brakuje jedynie niewielki fragment, aby cały ten ciąg rowerowy spiąć do bydgoskiej sieci rowerowej. Od wielu, można powiedzieć dość długich kilku lat o tę inwestycję zabiegają społecznicy z Fordonu. Objęcie jej opracowaniem będzie pierwszym etapem w jej realizacji. Infrastruktura rowerowa ma też powstać wzdłuż sąsiedniej ulicy Sudeckiej, ta z kolei najszybciej łączy Fordon z węzłem S-5 w Aleksandrowie, stąd też mieszkańcy obawiają się, że ruch na niej będzie wzrastał. Opracowanie obejmie też Pelplińską – łącznie ok. 1,5 km. Harmonogramy drogowców przewidują realizację Wyzwolenia i Sudeckiej w drugiej połowie 2025 roku. Zlecane opracowanie najwięcej uwagi ma poświęcić jednak południowej części Bydgoszczy. Planuje się zaprojektowanie ścieżek rowerowych na ulicy Wojska Polskiego po obu stronach, na odcinku Chemiczna – Szarych Szeregów (ok. 1,3 km). Kolejne zadanie to ulica Glinki pomiędzy Dąbrową (przy wjeździe do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego) do Bydgoskich Przemysłowców (około 1,9 km). Opracowanie obejmie też Osiedle Leśne, dokładniej ulicę Sułkowskiego pomiędzy Jana Kozietulskiego i Modrzewiową – około 1,2 km.
Drugi przetarg zakończony wyborem
Pierwszy raz o planie uzyskania tych opracowań pisaliśmy w sierpniu, gdy ZDMiKP ogłosił przetarg, we wrześniu z powodu braku ofert musiał on zostać unieważniony Niedługo potem ogłoszono ponownie przetarg, wówczas do każdego zadania po jednej ofercie złożyła pracownia Koniczyna z Osielska. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej ostatecznie dokonał ich wyboru. Łącznie pracownia zarobi na wszystkich opracowaniach około 550 tys. zł.
W piątek informowaliśmy o przebiegu negocjacji Komisji Europejskiej z Zarządem Województwa w sprawie nowego programu operacyjnego. Zmierzają one w kierunku ograniczenia inwestycji w infrastrukturę rowerową, preferowania jedynie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Przygotowywane koncepcję nowych dróg rowerowych mogą się w te zamiary doskonale wpisywać.