Pracownia Archigeum z Bydgoszczy sformalizowała współpracę z Instytutem Lotnictwa w Warszawie który przeprowadzi w oparciu o makietę i modele trójwymiarowe niezbędne badania aerodynamiczne. Pomysł opracowania tunelu osłonowego zyskał wcześniej aprobatę Międzynarodowej Federacji Narciarskiej FIS, której delegaci dostrzegli szansę na rozwiązanie problemów, które mają miejsce na rozbiegu skoczni narciarskiej.
Zadaniem instalacji tunelu jest ochrona torów najazdowych przed opadami deszczu i śniegu, a tym samym utrzymanie parametru ślizgu na styku tor lodowy narta na jednakowym poziomie dla wszystkich zawodników. Jak wiemy, skoki narciarskie to dyscyplina sportu, która w sposób szczególny jest „nafaszerowana” nowoczesnymi technologiami. Tunel przypominać będzie przezroczystą tubę, zastosowanie materiału w pełni transparentnego, przezroczystego, pozwoli bez problemu kibicom dostrzec najazd skoczka w transmisjach telewizyjnych, co nie zmieniłoby specjalnie sposobu transmisji konkursów w skokach narciarskich.
– Nasz pomysł wchodzi obecnie w decydującą fazę realizacji. Plan jest taki aby prototyp tunelu zainstalować na Wielkiej Krokwii w Zakopanem – wyjaśnia architekt Przemysław Gawęda i jednocześnie lider zespołu projektowego. Ta instalacja jest wstępem do projektu skoczni narciarskich nowej generacji, nowej konstrukcji, którą także niebawem zaprezentujemy.
– Skoki narciarskie przeniesiemy w inny wymiar i nadamy im nową jakość. Wszystkie zmiany konsultowaliśmy z FIS-em. Dyrektor Pucharu Świata Sandro Pertile ma podobny pogląd na dyscyplinę – dodaje architekt. Prototyp powinien powstać do końca 2023 roku. Prace badawcze realizowane są w ramach grantu.