W ubiegłym tygodniu odbywały się w Gdańsku XV Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako poświęcone branży kolejowej, targi można powiedzieć po raz kolejny zdominowała bydgoska PESA, a dokładniej lokomotywa wodorowa. Podsumowanie tego najlepszym jest przyznanie stworzonej w Bydgoszczy lokomotywie wodorowej głównej nagrody Trako2023.
Zacząć warto jednak o historycznego nawiązania do poprzedniej edycji Trako z 2021 roku, wówczas zdaniem wielu obserwatorów najciekawszym wydarzeniem była pierwsza publiczna prezentacja lokomotywy wodorowej PESA. Czyli dominuje ona gdańskie targi już po raz drugi.
{youtube}bqpCJ8Bm97U{/youtube}
Tym razem prezentowano już lokomotywę w ruchu, a przed rozpoczęciem targu zaproszono media na przejażdżkę na Hel pociągiem prowadzonym przez lokomotywę wodorową. W czwartkowe popołudnie natomiast bydgoski producent zaprosił na specjalny, historyczny przejazd przewoźników kolejowych, samorządowców, przedstawicieli branży kolejowej i instytucji finansowych oraz partnerów biznesowych. W czasie przejazdu goście mieli okazję rozmawiać z członkami wodorowego zespołu PESA, ekspertami, ale także osobami odpowiedzialnymi za finansowanie projektów kolejowych o zebranych doświadczeniach i przyszłości wodoru na kolei.
– Zapraszając przedstawicieli branży kolejowej w podróż na Hel chcieliśmy z jednej strony pokazać możliwości naszej lokomotywy wodorowej, ale co równie ważne potwierdzić, że napędy wodorowe w pojazdach szynowych to nie odległa przyszłość, a wprowadzenie na polskie tory nie tylko lokomotyw wodorowych, ale także pojazdów pasażerskich zasilanych z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych nastąpi szybciej niż się spodziewamy – powiedział Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji PESA Bydgoszcz.
Stoisko PESA na Trako
Nowością targów była prezentacja lokomotywy wodorowej SM42-6Dn, którą zwiedzający mogli nie tylko obejrzeć, ale odbyć krótki przejazd w kabinie maszynisty. O zainteresowaniu pojazdem najlepiej świadczyła kolejka chętnych ustawiona przez cały czas targów przy peronie, na którym odbywała się prezentacja. Lokomotywa wodorowa PESA zdobyła też uznanie ekspertów i komisji konkursowej, która przyznała SM42-6Dn nagrodę główną w Konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego. Na decyzję jury wpływ miały nie tylko opracowane przez zespół bydgoskich inżynierów innowacyjne rozwiązania napędu wodorowego potwierdzone, wydanym przez Prezesa UTK, świadectwem dopuszczenia do eksploatacji, ale również zainteresowanie potencjalnych klientów, którzy chcą zamieniać swoje spalinowe, manewrowe lokomotywy na bezemisyjną, wodorową lokomotywę PESA.
Ogromne zamówienie dla Jerozolimy
W trakcie targów Trako, w odległym Izraelu rozstrzygnięto przetarg na budowę nowej linii tramwajowej wraz z dostawą tramwajów. PESA w ramach tego konsorcjum dostarczy 132 tramwaje typu Twist. Mówimy tutaj o miliardowym zamówieniu.