Krzemieńczuk i Czerkasy mogą być ważnymi węzłami komunikacyjnymi

Krzemieńczuk i Czerkasy mogą być ważnymi węzłami komunikacyjnymi

Ostatnie miesiące pokazały, że determinacja Ukraińców do bycia częścią Unii Europejskiej są na tyle silne, iż spełnienie celu jakim jest członkostwo tego kraju we wspólnocie w najbliższych latach jest realne. Wraz z członkostwem Ukrainy w UE transeuropejska sieć transportowa TEN-T objęłaby również terytorium Ukrainy. Wstępne koncepcje zakładają, że częścią sieci TEN-T mógłby zostać Krzemieńczuk jako węzeł multimodalny, również Czerkasy mają swój potencjał związany z położeniem nad Dnieprem. Ambicje związane z byciem ważnym węzłem transportowym ma też Bydgoszcz, warto zatem dzielić się naszymi doświadczeniami z miastami partnerskimi na Ukrainie, bo taka współpraca w logistyce zawsze procentuje dla wszystkich.

12 maja 2022 roku Ukraina podpisała z Unią Europejską porozumienie o orientacyjnym przebiegu sieci TEN-T na Ukrainie. Wspomnieć trzeba, że przymiarki dotyczące przyszłego kształtu TEN-T na Ukrainie prowadzone są od 2017 roku, sieć TEN-T ustanowiono w Unii Europejskiej natomiast dopiero w 2013 roku. Atutem Krzemieńczuka oraz Czerkas jest położenie nad Dnieprem, główną rzeką Ukrainy, która została ujęta jako potencjalna droga śródlądowa sieci TEN-T, dla porównania w Polsce zarówno Wisła i Odra w sieci TEN-T nie są i nie zanosi się na zmianę tego, zatem Ukraina ma na pewno znacznie większy potencjał śródlądowy od Polski. Dniepr biegnie m.in. przez Kijów, a dalej przez Czerkasy i Krzemieńczuk wpadając do Morza Czarnego.

 

Propozycja kolejowego przebiegu TEN-T (zgodnie z porozumieniem z maja 2022 roku)

 

Przez Krzemieńczuk przebiegać ma też droga kolejowa sieci TEN-T co prawda nie pierwszego znaczenia, ale to tworzy z tego miasta potencjalny terminal przeładunkowy z transportu kolejowego na żeglugę śródlądową. Krzemieńczuk posiada też lotnisko, które wykorzystywane może być jako cargo, zatem to miasto może łączyć trzy a nawet cztery gałęzie transportu (kolejową, śródlądową, drogową i lotniczą).

 

Propozycja przebiegu drogi śródlądowej TEN-T

 

Czerkasy również leżą nad Dnieprem, przebiegająca przez nią linia kolejowa co prawda nie jest ujęta w propozycji przebiegu sieci TEN-T, ale być może w przyszłości ten potencjał się zwiększy. Ponadto Czerkasy posiadają też port lotniczy, co otwiera drogę do cargo.

 

Pokazuje to wszystko, że terminale w Krzemieńczuku i w Czerkasach mogą być ważnymi ogniwami w przyszłej wymianie handlowej Europa – Azja, uczestnicząc w przeładunkach pomiędzy europejskimi terminalami np. Bydgoszczą a portami na Morzu Czarnym, przez które ładunki transportowane byłyby drogą morską do Turcji lub Gruzji i przez Bliski Wschód do Chin lub Indii.

 

Nowy Bursztynowy Szlak widząc potencjał dla takiej współpracy uruchomił w lutym swoją stronę internetową w języku ukraińskim.