Ostatnie miesiące pokazały, że determinacja Ukraińców do bycia częścią Unii Europejskiej są na tyle silne, iż spełnienie celu jakim jest członkostwo tego kraju we wspólnocie w najbliższych latach jest realne. Wraz z członkostwem Ukrainy w UE transeuropejska sieć transportowa TEN-T objęłaby również terytorium Ukrainy. Wstępne koncepcje zakładają, że częścią sieci TEN-T mógłby zostać Krzemieńczuk jako węzeł multimodalny, również Czerkasy mają swój potencjał związany z położeniem nad Dnieprem. Ambicje związane z byciem ważnym węzłem transportowym ma też Bydgoszcz, warto zatem dzielić się naszymi doświadczeniami z miastami partnerskimi na Ukrainie, bo taka współpraca w logistyce zawsze procentuje dla wszystkich.
12 maja 2022 roku Ukraina podpisała z Unią Europejską porozumienie o orientacyjnym przebiegu sieci TEN-T na Ukrainie. Wspomnieć trzeba, że przymiarki dotyczące przyszłego kształtu TEN-T na Ukrainie prowadzone są od 2017 roku, sieć TEN-T ustanowiono w Unii Europejskiej natomiast dopiero w 2013 roku. Atutem Krzemieńczuka oraz Czerkas jest położenie nad Dnieprem, główną rzeką Ukrainy, która została ujęta jako potencjalna droga śródlądowa sieci TEN-T, dla porównania w Polsce zarówno Wisła i Odra w sieci TEN-T nie są i nie zanosi się na zmianę tego, zatem Ukraina ma na pewno znacznie większy potencjał śródlądowy od Polski. Dniepr biegnie m.in. przez Kijów, a dalej przez Czerkasy i Krzemieńczuk wpadając do Morza Czarnego.
Propozycja kolejowego przebiegu TEN-T (zgodnie z porozumieniem z maja 2022 roku)
Przez Krzemieńczuk przebiegać ma też droga kolejowa sieci TEN-T co prawda nie pierwszego znaczenia, ale to tworzy z tego miasta potencjalny terminal przeładunkowy z transportu kolejowego na żeglugę śródlądową. Krzemieńczuk posiada też lotnisko, które wykorzystywane może być jako cargo, zatem to miasto może łączyć trzy a nawet cztery gałęzie transportu (kolejową, śródlądową, drogową i lotniczą).
Propozycja przebiegu drogi śródlądowej TEN-T
Czerkasy również leżą nad Dnieprem, przebiegająca przez nią linia kolejowa co prawda nie jest ujęta w propozycji przebiegu sieci TEN-T, ale być może w przyszłości ten potencjał się zwiększy. Ponadto Czerkasy posiadają też port lotniczy, co otwiera drogę do cargo.
Pokazuje to wszystko, że terminale w Krzemieńczuku i w Czerkasach mogą być ważnymi ogniwami w przyszłej wymianie handlowej Europa – Azja, uczestnicząc w przeładunkach pomiędzy europejskimi terminalami np. Bydgoszczą a portami na Morzu Czarnym, przez które ładunki transportowane byłyby drogą morską do Turcji lub Gruzji i przez Bliski Wschód do Chin lub Indii.
Nowy Bursztynowy Szlak widząc potencjał dla takiej współpracy uruchomił w lutym swoją stronę internetową w języku ukraińskim.