Nakielska raczej nie powstanie za unijne pieniądze

Archiwum

W ubiegłym roku Sejmik Województwa podjął decyzję o nadaniu ulicy Nakielskiej w Bydgoszczy statusu drogi wojewódzkiej, co było zgodne z intencją bydgoskiego samorządu. Na przełomie roku GDDKiA wpisała Nakielską w rejestr dróg wojewódzkich nadając jej numer 293. Zmiana statusu drogi podyktowana była pragmatyzmem, bowiem drogom wojewódzkim łatwiej byłoby pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej, w sytuacji gdy Bruksela inwestycjom drogowym jest niezbyt chętna.

Modernizacja ulicy Nakielskiej to od lat oczekiwana przez mieszkańców Miedzynia i Wilczaku inwestycja, jest ona projektem bardziej skomplikowanym z uwagi na biegnące nad nią tory kolejowe co wymaga współpracy inwestycyjnej z PKP PLK, władze Bydgoszczy najchętniej chciałby, aby wiadukt został rozbudowany, aby nie ograniczać przepustowości drogowej. Działania związane z przygotowaniem tej inwestycji powoli się toczą, wciąż jednak nie ma zabezpieczonych środków finansowych na ten cel.

 

Ratusz szuka środków zewnętrznych dlatego Nakielską zgłoszono chociażby do Krajowego Programu Odbudowy (tych środków Polska póki co nie otrzymała), ale też liczono na możliwość pozyskania środków z nowego programu operacyjnego na lata 2021-2027 Fundusze dla Kujaw i Pomorza, stąd też zmiana statusu drogi na wojewódzką.

 

Wszystko wskazuje jednak na to, że środki unijne na Nakielską nie trafią. W połowie marca Zarząd Wojewódzki dokonał wstępnego bezkonkursowego podziału funduszy na infrastrukturę, na tej liście ulica Nakielska, ani żaden inny element infrastruktury zlokalizowany na terenie Bydgoszczy się nie znalazł.

 

Mniejsze środki oraz wątpliwości co do wytycznych

Komisja Europejska program Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza zatwierdziła pod koniec 2022 roku, po około rocznych negocjacjach. Pierwotnie władze wojewódzkie na drogi chciały wydać w nowej perspektywie finansowej na drogi około 210 mln euro, ostatecznie po negocjacjach ta kwota została zredukowana do około 150 mln euro. Czyli pula dostępnych środków się zmniejszyła od momentu, gdy podjęto decyzje w sprawie uznania Nakielskiej za drogę wojewódzką.

 

O zmniejszenie wydatków na drogi naciskała Komisja Europejska, oczekując większego udziału projektów zrównoważonych, w praktyce czego więcej wydamy chociażby na zakup nowych pociągów.

 

Sama Nakielska z racji położenia wewnątrz dużego miasta wydaje się mieć niespecjalnie duże szanse, bowiem polityka europejska dąży do finansowania jak już obwodnic lub likwidacji miejsc niebezpiecznych.

 

Być może uda się podpiąć pod drogi rowerowe

Prawie 60 mln euro w latach 2021-2027, w praktyce do końca 2030 roku nasze województwo ma do wydatkowania na drogi rowerowe. To spora kwota, która powinna trafić już pod nabór konkursowy. Można teoretycznie próbować pozyskiwać dofinansowanie na Nakielską przy okazji budowy przy niej infrastruktury rowerowej.

 

Pod wieczór opublikujemy raport o inwestycjach jakie będą realizowane bezkonkursowo.