Piątka wyborcza Portalu Kujawskiego (raport)



W październiku 2019 roku, gdy trwała kampania wyborcza zaproponowaliśmy Piątkę Portalu Kujawskiego, czyli pięć kluczowych zadań, które w naszej opinii były realne do realizacji w tej kadencji, choć wymagały od reprezentantów regionu w parlamencie działań. Na pół roku przed końcem kadencji przyglądamy się raz jeszcze naszej piątce i realizacji zadań w praktyce.

 

Takie były założenia Piątki Portalu Kujawskiego:

 

Wśród wybranych do Sejmu i Senatu osób popierających to zestawienie znajdują się posłowie: Paweł Olszewski (Koalicja Obywatelska), Łukasz Schreiber (PiS), Bartosz Kownacki (PiS), Jan Szopiński (Lewica) oraz senator Andrzej Kobiak (KO).

 

Tak wygląda sytuacja poszczególnych elementów:

 

1. Budowa drogi ekspresowej S-10 w całym przebiegu, czyli także od Bydgoszczy na zachód do Szczecina.

Odcinek Bydgoszcz – Toruń jest już po wyborze wykonawców, środki na realizację inwestycji są zabezpieczone w budżecie.

 

W przypadku odcinka Bydgoszcz – Wyrzysk czekamy na uprawomocnienie się decyzji środowiskowej, zadanie jest planowane do realizacji do 2027 roku, na dzisiaj nie ma jednak jednoznacznie zapewnionego finansowania, więc ten element nadal wymaga zainteresowania.

 

2. Zabezpieczenie finansowania dla skutecznego przeciwdziałania zagrożeniom środowiskowym na terenach byłego Zachemu.

Tutaj specjalnie za dużo w tej kadencji się nie wydarzyło. Ten punkt zatem nie został zrealizowany, choć w aktywności parlamentarzystów, głównie opozycji, się pojawia.


3. Rozpoczęcie modernizacji linii kolejowej nr 18 na zachód od Bydgoszczy wraz z elektryfikacją linii nr 203 od Piły do Krzyża, dla lepszej dostępności komunikacyjnej ze Szczecinem.

Po wyborach na zlecenie PKP PLK przygotowano studium dla tej inwestycji, która jest rozważana do realizacji do 2030 roku, ale na dzisiaj ma status projektu z listy rezerwowej, czyli finansowania nie ma.

 

Po wyborach pojawiła się też koncepcja, aby odcinek Bydgoszcz Główna – Nakło nad Notecią był elementem kolei dużych prędkości w ramach CPK, gdzie rozważa się nawet prędkość pociągów 200 km/h.

 

4. Bydgoszcz w sieci bazowej TEN-T, terminal intermodalny Bydgoszcz.

Jest to chyba najbardziej charakterystyczny projekt jaki realizowany jest ponad podziałami politycznymi. Już po wyborach powołano spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo, do której obok spółek państwowych przyłączyła się też spółka podległa Miastu Bydgoszcz. Planuje się uruchomienie terminalu do 2027 roku.

 

5. Rozpoczęcie budowy obwodnic, jako początek modernizacji drogi krajowej nr 25.

Na odcinku południowym z Bydgoszczy do Inowrocławia, planowane są dwie obwodnice. Obwodnica Brzozy, która będzie elementem budowy odcinka Bydgoszcz-Toruń drogi S-10, czyli to jest już w realizacji. Przygotowywana jest też budowa obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej, już z mniejszym zaawansowaniem. Na południe od Inowrocławia przygotowywana jest też obwodnica Strzelna. Na tym odcinku pozostaje jeszcze zatem kwestia obwodnicy Złotnik Kujawskich, która na razie nie ma ram czasowych do realizacji.

 

Trzeba też nadmienić, że niemal co roku parlamentarzyści opozycji zabiegają o gruntowną modernizację drogi krajowej nr 25 w ramach prac nad budżetem państwa.