Do końca maja Ministerstwo Infrastruktury prowadzi konsultacje Krajowego Programu Kolejowego z perspektywą do 2033 roku, będzie to aktualizacja już obowiązującego dokumentu, ale bardzo istotna bowiem w pewnym sensie będzie to podzielenie środków europejskich, które trafią w najbliższych latach do Polski na rozwój kolejnictwa. Kluczowe dla Bydgoszczy projekty znajdują się na nim na liście rezerwowej.
Poza kluczowym dla polskiego systemu transportowego inwestycji modernizacji linii kolejowej nr 201 pomiędzy portem w Gdyni i Bydgoszczą oraz modernizacją linii kolejowej nr 131 na odcinku Tczew – Bydgoszcz – Śląsk nie ma specjalnie o czym pisać. Na zadanie nazwane przywróceniem kolei do Kcyni poprzez skomunikowanie jej z Poznaniem i Bydgoszczą zaplanowano zaledwie 2,7 mln zł, co być może pozwoli zbudować jedną mijankę, ale na pewno nie zwiększyć prędkość na odcinku Nakło – Kcynia do atrakcyjnej – dzisiaj jest to ograniczenie do 20 km/h, czyli podróż pomiędzy tymi miastami zajęłaby ponad godzinę. Na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego znajduje się gruntowna modernizacja linii nr 281 obejmująca nawet odcinek Chojnice – Nakło – Kcynia, ale na samym końcu tej listy, nie oszacowano nawet kosztów tej inwestycji.
Drugi element rzucający się w oczy to nieujęcie w Krajowym Programie Kolejowym w ogóle, nawet na liście rezerwowej budowy linii kolejowej Solec Kujawski – Port Lotniczy Bydgoszcz – Trzciniec. Nie ma tez żadnej wzmianki o linii nr 209 biegnącej przez Fordon.
Na liście rezerwowej znalazła się też warta ponad 7 mld zł (podzielona na cztery etapy, wszystkie na liście rezerwowej) modernizacja ciągu Piła – Krzyż – Gorzów Wielkopolski, w praktyce byłoby to też lepsze skomunikowanie Bydgoszczy ze Szczecinem. Ważnym elementem tego projektu jest elektryfikacja odcinka Krzyż – Piła, co pozwoli realizować przewozy pomiędzy Bydgoszczą i Szczecinem taborem elektrycznym. Z tych zapisów wynika, że nie wiadomo, czy ta inwestycja w ogóle do 2030 roku się zacznie.
Z zadań jakie ma wspierać województwo mniej niż 5% z zachodniej części
Wspomniane niecałe 2,7 mln zł na skomunikowanie z Kcynią to środki jakie mają pochodzić według KPK z programu operacyjnego dedykowanego województwu kujawsko-pomorskiemu. Będą one stanowić jednak mniej niż 5% środków jakie przypisuje się w KPK dla kujawsko-pomorskiego programu – największymi priorytetami mają być: dalsza modernizacja ciągu Toruń – Chełmża oraz w mniejszym stopniu modernizacja ciągu Grudziądz – granica województwa pomorskiego.
Wnioski Nowego Bursztynowego Szlaku
Pod koniec kwietnia odbywało się walne zebranie Nowego Bursztynowego Szlaku, na którym przyjęto uchwałę wnioskującą o zapisanie w Krajowym Programie Kolejowym m.in. ujęcia budowy linii kolejowej Solec Kujawski – Port Lotniczy Bydgoszcz – Trzciniec, a także podjęcia prac nad budową linii kolejowej Włocławek – Inowrocław.
Jest też postulat elektryfikacji krótkiego odcinka linii kolejowej nr 208 pomiędzy Grudziądzem i Laskowicami Pomorskimi. Pozwoliłoby to realizować połączenia Bydgoszcz – Grudziądz taborem elektrycznym, obecnie Arriva realizuje go z uwagi na ten odcinek taborem spalinowym. Byłoby to też istotne z uwagi na koncepcję budowy szybkiej kolei, która ma zahaczać o Grudziądz. Można by wtedy do Trójmiasta podróżować na odcinku Gdańsk – Grudziądz powyżej 200 km/h, a od Laskowic Pomorskich do Bydgoszczy z około 200 km/h (zakładając realizację planów modernizujących linię nr 131).