Bydgoszcz turystycznie chce wciąż się rozwijać. Za rok spodziewać możemy się nowej łodzi na Brdzie

Bydgoszcz turystycznie chce wciąż się rozwijać. Za rok spodziewać możemy się nowej łodzi na Brdzie

Rok 2023 jak wynika z szacunków miał być rekordowy w bydgoskiej turystyce, nowoczesne myślenie o biznesie turystycznym wymaga jednak ciągłego polepszania oferty dla gości, a to się dzieje poprzez tworzenie marek turystycznych. Kluczowe dla tego są działania oddolne z udziałem lokalnego biznesu turystycznego, przy udziale tez lokalnych organizacji turystycznych. Osiągnięciu tych celów służyć ma też projekt budowania strategi marek produktów i marki turystycznej Bydgoszczy finansowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.

Projekt realizuje Bydgoska Lokalna Organizacja Turystyczna ByLOT, do którego zaproszono osoby zaangażowane na co dzień w bydgoską turystyką. Są to przede wszystkim warsztaty mające integrować środowisko, ale jak pokazuje praktyka niedaleko od nich do realnych działań.

Jeden z uczestników tych warsztatów dość szybko podjął decyzję o zakupie nowej łodzi, która w przyszłym roku ma być atrakcja turystyczną Brdy, w szczególności adresowana będzie ona pod turystów autokarowych, czyli grupy zorganizowane. Łódź znajduje się obecnie w Niemczech, na przełomie sierpnia i września trafi do Bydgoszczy, wówczas ogłoszony zostanie przetarg na jej nazwę.

O tym zamiarze dowiedzieliśmy się podczas rejsu promującego projekt opracowywania strategii marki turystycznej Bydgoszczy – Działania które my wkładamy, czyli spotkania, nabierania zaufania, integracja, wspólne projekty – na razie małe, one dla turystyki są paliwem. Czasami może być to paliwo bardzo skuteczne, na którym możemy się bardzo szybko poruszać. I to się właśnie dzieje – mówi Hubert Gonera z zaangażowanej w projekt firmy Landbrand – To jest projekt aspiracyjny, w którym staramy się dogonić marzenia. Staramy się też zbudować wizualizację chociażby, która poniesie tą turystykę w przyszłość. My nie chcemy status quo, nie chcemy powiedzieć, że to nam wystarcza. My chcemy zawalczyć – może nie o każdego turystykę, tylko chcemy świadome, fajnego turystę.

Zdaniem Gonery warto stawiać na most myślowy z Gdynią, która ma ciekawe doświadczenia w tej kwestii oraz Katowicami, które są obok Bydgoszczy jedynym polskim miastem kreatywnym UNESCO w dziedzinie muzyki – Bardzo zależy mi na tym, aby te wasze kreatywne podejście do miasta obfitowało z codzienną współpracą z waszą siostrzaną Gdynią, z Katowicami które podobnie jak wy jest miastem kreatywnym w dziedzinie muzyki. (…) To są miasta, które idą dynamicznie do przodu, które nie są Toruniami, Gdańskami, Krakowami, pozytywnie rzecz ujmując skansenami pięknymi, ale miastami, które się wciąż wymyślają na nowo.

W tym roku turystycznie duży nacisk idzie na promocję szlaku Dolnej Wisły, jednym z tego powodów może być jubileusz Fordonu, w którym ten szlak się zaczyna – Jesteśmy u wrót Doliny Dolnej Wisły, obfitej w produkty lokalne, ale takie rodzime, nasze, realne. Z gęsiną, jagnięciną – bo jagnięcina to jest trufla wśród mięs, bo mamy hodowców w Dolinie Wisły. Ten nasz potencjał przetwarzamy i wypełniamy rejsy. Po lewej stronie mamy dolinie tradycyjnie owocową od Strzelec po Gruczno – sady, owoce z powidłami strzeleckimi. Po prawej jest dolina warzywna – zagłębie kapuściane – mówił Piotr Lenart z projektu Niech Cię Zakole.

Leszek Woźniak z Bydgoskiej Informacji Turystycznej poinformował, że rok 2023 był w Bydgoszczy rekordowy turystycznie. Co prawda nie udało się odzyskać turystów zagranicznych z okresu sprzed pandemii, dodatkowo nie sprzyja nam obecnie położenie po sąsiedzku z Ukrainą gdzie trwa wojna, ale po pandemii znacząco wzrósł ruch krajowy.