Rok 2023 jak wynika z szacunków miał być rekordowy w bydgoskiej turystyce, nowoczesne myślenie o biznesie turystycznym wymaga jednak ciągłego polepszania oferty dla gości, a to się dzieje poprzez tworzenie marek turystycznych. Kluczowe dla tego są działania oddolne z udziałem lokalnego biznesu turystycznego, przy udziale tez lokalnych organizacji turystycznych. Osiągnięciu tych celów służyć ma też projekt budowania strategi marek produktów i marki turystycznej Bydgoszczy finansowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Projekt realizuje Bydgoska Lokalna Organizacja Turystyczna ByLOT, do którego zaproszono osoby zaangażowane na co dzień w bydgoską turystyką. Są to przede wszystkim warsztaty mające integrować środowisko, ale jak pokazuje praktyka niedaleko od nich do realnych działań.
Jeden z uczestników tych warsztatów dość szybko podjął decyzję o zakupie nowej łodzi, która w przyszłym roku ma być atrakcja turystyczną Brdy, w szczególności adresowana będzie ona pod turystów autokarowych, czyli grupy zorganizowane. Łódź znajduje się obecnie w Niemczech, na przełomie sierpnia i września trafi do Bydgoszczy, wówczas ogłoszony zostanie przetarg na jej nazwę.
O tym zamiarze dowiedzieliśmy się podczas rejsu promującego projekt opracowywania strategii marki turystycznej Bydgoszczy – Działania które my wkładamy, czyli spotkania, nabierania zaufania, integracja, wspólne projekty – na razie małe, one dla turystyki są paliwem. Czasami może być to paliwo bardzo skuteczne, na którym możemy się bardzo szybko poruszać. I to się właśnie dzieje – mówi Hubert Gonera z zaangażowanej w projekt firmy Landbrand – To jest projekt aspiracyjny, w którym staramy się dogonić marzenia. Staramy się też zbudować wizualizację chociażby, która poniesie tą turystykę w przyszłość. My nie chcemy status quo, nie chcemy powiedzieć, że to nam wystarcza. My chcemy zawalczyć – może nie o każdego turystykę, tylko chcemy świadome, fajnego turystę.
Zdaniem Gonery warto stawiać na most myślowy z Gdynią, która ma ciekawe doświadczenia w tej kwestii oraz Katowicami, które są obok Bydgoszczy jedynym polskim miastem kreatywnym UNESCO w dziedzinie muzyki – Bardzo zależy mi na tym, aby te wasze kreatywne podejście do miasta obfitowało z codzienną współpracą z waszą siostrzaną Gdynią, z Katowicami które podobnie jak wy jest miastem kreatywnym w dziedzinie muzyki. (…) To są miasta, które idą dynamicznie do przodu, które nie są Toruniami, Gdańskami, Krakowami, pozytywnie rzecz ujmując skansenami pięknymi, ale miastami, które się wciąż wymyślają na nowo.
W tym roku turystycznie duży nacisk idzie na promocję szlaku Dolnej Wisły, jednym z tego powodów może być jubileusz Fordonu, w którym ten szlak się zaczyna – Jesteśmy u wrót Doliny Dolnej Wisły, obfitej w produkty lokalne, ale takie rodzime, nasze, realne. Z gęsiną, jagnięciną – bo jagnięcina to jest trufla wśród mięs, bo mamy hodowców w Dolinie Wisły. Ten nasz potencjał przetwarzamy i wypełniamy rejsy. Po lewej stronie mamy dolinie tradycyjnie owocową od Strzelec po Gruczno – sady, owoce z powidłami strzeleckimi. Po prawej jest dolina warzywna – zagłębie kapuściane – mówił Piotr Lenart z projektu Niech Cię Zakole.
Leszek Woźniak z Bydgoskiej Informacji Turystycznej poinformował, że rok 2023 był w Bydgoszczy rekordowy turystycznie. Co prawda nie udało się odzyskać turystów zagranicznych z okresu sprzed pandemii, dodatkowo nie sprzyja nam obecnie położenie po sąsiedzku z Ukrainą gdzie trwa wojna, ale po pandemii znacząco wzrósł ruch krajowy.