W ostatnich latach Bydgoszcz z roku na rok pnie się w Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom Oponeo, przygotowanym razem z Yanosikiem. Rok temu pierwszy raz było to podium – 3 miejsce, w najnowszym rankingu udało się awansować na 2 miejsce. To głównie jednak zasługa spadających liczby kolizji oraz spadku cen paliwa i kosztów ubezpieczenia OC. Dostajemy też dodatkowe usługi za 5 parkingów typu Park&Ride, które nie cieszą się zbyt dużym obłożeniem, a mamy parkingi które są wykorzystywane marginalnie.
Ranking kolejny rok z rzędu wygrywa Gdańsk, na trzecim miejscu znalazł się Kraków, przed rokiem drugi, zatem wyprzedzony przez Bydgoszcz.
Atutem Bydgoszczy na pewno jest w miarę szybkie tempo przemieszczania się – w centrum jest to średnio 29 km/h, a poza 38 km/h, o 1 km/h wolniej niż rok wcześniej. Zajmujemy w tym zestawieniu 3 miejsce na równi z Gdańskiem. Szybszy jest Lublin i Warszawa.
W 2023 roku w Bydgoszczy mieliśmy 2554 kolizji, średnio 7,5 na 1 tys. mieszkańców, to trzeci najniższy wskaźnik w Polsce w dużych miastach. Warto wspomnieć, że jeszcze w 2021 roku było to ok. 3,1 tys. – co roku liczba kolizji wyraźnie spada, zatem z jednej strony bydgoszczanie jeżdżą bezpieczniej, ale też bezpieczniejsza do jazdy jest infrastruktura drogowa.
Średnio ubezpieczenie OC w Bydgoszczy kosztowało w ubiegłym roku 375 zł, to również trzeci najniższy wskaźnik w kraju – rok do roku jest to podwyżka o 13 zł. Staniały też paliwa w stosunku do średniej – Bydgoszcz znalazła się na 4 miejscu z najtańszymi stawkami – za PB średnio płaciliśmy 6,56 zł o 5 groszy więcej niż w najtańszej Łodzi, a diesla 6,63 zł, czyli 11 groszy drożej niż w Łodzi.
Parkowanie jedno z tańszych, ale nie na Park&Ride
Dużo punktów Bydgoszcz dostaje też za koszty parkowania -średnia cena to 3,68 zł za godzinę, co nam daje drugie miejsce, tańszy jest tylko Lublin i Szczecin. Ta stawka jednak nie obejmuje cen za Park&Ride. Bydgoszcz za to, że posiadamy 5 parkingów Park&Ride ze średnio 2,3 miejscami na 1 tys. mieszkańców zajmuje aż 4 miejsce. Jak wiemy w miarę działają jednak tyko 3 parkingi, a dwa (Przylesie i Węzeł Zachodni) zazwyczaj są puste. Autorzy rankingu nie badali w swojej metodologii obłożenia tych parkingów oraz stawek, gdzie Bydgoszcz ma jedne z droższych.
Bydgoszcz gorzej wypada w zestawieniach dostępności stacji ładowania aut elektrycznych – 5 miejsce w kraju oraz na niemal końcu jesteśmy też w liczbie dostępnych samochodów na wynajem godzinowy – są tylko 2 pojazdy, gdy Warszawa ma ich ponad 1 tys. Są to już jednak z perspektywy kierowcy marginalne rzeczy.