Modernizacja dawnej Magistrali Węglowej to inwestycja oczekiwana przede wszystkim przez port w Gdyni, ale według unijnych dokumentów będzie ona kręgosłupem transeuropejskiego korytarza Bałtyk-Adriatyk. PKP PLK wyłoniło właśnie wykonawcę dla odcinka Somonino – Gdańsk Osowa linii nr 201 oraz elektryfikację odcinka Glincz – Kartuzy linii nr 229.
Modernizacja magistrali węglowe która zakłada rozbudowę do standardu dwutorowego (na odcinku gdyńskim trzytorowego) oraz pełną elektryfikację to jedna z najbardziej opóźnionych inwestycji kolejowych w Polsce. Omawiany odcinek liczy około 28 km. Po ponad rocznym postępowaniu przetargowym wyłoniono ofertę konsorcjum firm którego liderem jest Pomorskie Przedsiebiorstwo Mechaniczno-Towarowe, z udziałem Trakcji i poznańskiego DOM. Są to podmioty kapitałowo związane z PKP PLK.
Dzięki większej przepustowości na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów, w tym składy elektryczne, bardziej przyjazne środowisku. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych, wyższych peronów na stacjach i przystankach Kiełpino Kartuskie, Borkowo, Żukowo, Żukowo Wschodnie, Pępowo Kartuskie i Rębiechowo. Dla ułatwienia w łączeniu różnych środków transportu PLK przygotują dodatkowe miejsca parkingowe i stojaki rowerowe. Zapewniony zostanie wygodny dostęp do peronów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – informuje PKP PLK. Zakłada się, że uda się te prace zrealizować do końca 2027 roku.
Co na pozostałych odcinkach?
Przetarg na drugi z odcinków pomorskich Kośceirzyna-Somonino wygrał latem Budimex, umowa ma być podpisana za kilka tygodni. Największe opóźnienie ma jednak odcinek Maksymiianowo – Kościerzyna, gdzie dopiero w czerwcu bydgoski RDOŚ wydał decyzję środowiskową, po około 7 latach procedowania. Od tej decyzji wpłynęły odwołania do GDOŚ w Warszawie, zatem trzeba liczyć, że przynajmniej rok będzie prowadzona procedura odwoławcza.
Ostatnio wojewoda kujawsko-pomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej zakładającą przebudowę węzła Maksymilianowo wraz z budową wielopoziomowego skrzyżowania kolejowego. Jest szansa, że jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na to zadanie. Trwają też przygotowania do innych modernizacji między Maksymilianowem i Nową Wsią Wielką (tzw. odcinek bydgoski).
W dalszych planach znajduje się odcinek Nowa Wieś Wielka – Inowrocław, tutaj są plany dobudowy dwóch kolejnych torów, aby przy standardzie czterotorowym całkowicie odseparować ruch pasażerski od towarowego.